perjantai 30. syyskuuta 2016

"White Elephant" Stalin

1 päivä sitten (29.9.2016)  1
Lähde: WarSpot // Vasily Goncharov In Englanti ilmaisua « yhteisöjen valkoinen elefantti » tarkoittaa jotain vaikuttavaa, majesteettinen ja samalla täysin hyödytön. Ensimmäinen maailmansota antoi uuden merkityksen ilmaisu "valkoinen norsu" tuli tunnetuksi keuhkoihin Britannian taistelu risteilijät Admiral Fisher - nopea, huonosti suojattuja ja aseistettu pienen määrän raskaita aseita. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin, ajatus tällaisten alusten alkunsa Neuvostoliitossa - vaikka sen toteuttamiseen, se ei ole saavuttanut ...
Alkuvuodesta 1945 komissio johti amiraali LA Vladimirsky (silloin laivueen komentaja KBF), johon osallistuu merenkulkijoiden sekä edustajat Main osaston Laivanrakennus ja Merisotakoulun tunnistettiin kolmenlaisia ​​risteilijää, vaatia Neuvostoliiton laivaston:
  • raskas risteilijä, joiden uppouma on 25 000 tonnia, yhdeksän 220 mm aseet;
  • keskimääräinen risteilijä uppouma 15 000 tonnia, yhdeksän 180 mm aseet torneissa on erilliset ohjeet;
  • risteilijä, joiden uppouma on 8000 tonnia kuusi 152 mm aseet.
Projekti jatkui rakentaminen 68 risteilijät kaksitoista 152 mm aseet - tuolloin kansainvälisen luokituksen, niitä pidettiin helposti, huolimatta siirtymä on luokkaa 12 000 T. Lopuksi suunnittelu raskas risteilijä tehtiin 82 hanke, alustava toiminnalliset ja tekniset vaatimukset, jotka on hyväksytty ja Admiral . S. Isakov, 03 maaliskuu 1941. Alusta lähtien sota on pysähtynyt töitä, mutta syyskuussa 1943 jatkettiin. Alus yhdeksän 305 mm aseet piti korvata raskas risteilijöitä Project 69 (tyyppi "Kronstadtin"), ei valmistunut sodan vuoksi, ja vastustaa Yhdysvaltain "iso risteilijät" ja "Alaska".
Raskaan risteilijän Project 82 Lähde: otvaga2004 - «White Elephant" Stalin |  Sotahistoria Portal Warspot.ru
Raskas risteilijä hankkeen 82
Kuitenkin hanke 82 saa liian kallista ja suuri - standardi alus uppouma on yli 37 000 tonnia torjumiseksi 203 mm risteilijöitä, hän olisi ollut liian raskas ja epäkäytännöllinen .. Näin ollen, koska lopussa 1943 kehittää vaihtoehtoinen versio projektin kanssa 82 220 mm aseet ja nopeus on vähintään 33 solmua - hän myöhemmin tuli hankkeen 66. Kuitenkin tämä laiva meni liian suuri - alkuperäisestä 20 000-25 000 tonnia sen siirtymistä kasvoi vähitellen enintään 30 000 tonnia.
Raskaan risteilijän Project 66 Lähde: otvaga2004 - «White Elephant" Stalin |  Sotahistoria Portal Warspot.ru
Raskas risteilijä hankkeen 66
Samaan aikaan hankkeen kehittämiseen 180 mm risteilijöitä, suorittaa syyskuussa 1943. umpikujaan: tämä mittari ei saa käsitellä tehokkaasti uusimman amerikkalainen raskaan risteilijöitä, kun taas käsitellä valoa risteilijä tarpeeksi jo rakentamassa laiva suunnittelee 68, 68-K ja 68-bis. Edes tallentanut hanke ehdotusta vuonna 1947 kansantasavallan komissariaatin laivanrakennusteollisuuden - lisätä määrää 180 mm tynnyriä kahteentoista. Kävi ilmi, että se voidaan tehdä vain kustannuksella heikentäen aluksen ilmatorjunta-tykistö.
Easy risteilijä "Zheleznyakov" Project 68-K, 1950 Lähde: S. Balakin.  Risteilijä tyyppi "Chapaev" ( "Marine kampanja", 2010, №1) - «The White Elephant" Stalin |  Sotahistoria Portal Warspot.ru
Easy risteilijä "Zheleznyakov" Project 68-K, 1950
Lähde: S. Balakin. Risteilijä tyyppi "Chapaev" ( "Marine kampanja", 2010, №1)
Mutta hanke on 65 152 mm kevyt risteilijä kehittää edelleen - määrä aseensa oli kasvanut yhdeksään, ja siirtymä nousi 10000 T. Hänelle oli tarkoitus kehittää universaali aseet pääpalovalvonta (erityisesti operatiivisella ja tekninen tehtävä 7. helmikuuta 1947) mutta pian kävi selväksi, että tämä on erittäin vaikea tehtävä. Tämän seurauksena monipuolinen kuuden tuuman aseet pystyivät luomaan vain amerikkalaiset niiden risteilijät kuten "Worcester."
Ei ole yllättävää, että ajatus Neuvostoliiton merimiehet palliatiivisen - alus, joka maksaa niin kevyt risteilijä, mutta se ei voi vain taistella tehokkaasti valoa voimia vihollinen, mutta myös aiheuttaa riskin raskaiden ajoneuvojen. 01 syyskuu 1947, varatoimitusjohtaja päällikkö Naval Staff (GMSH) vara-amiraali Juri Panteleyev johtavalle Naval Academy, vara-amiraali VA Alafuzovu päällikkö Merisotakoulu Laivanrakennus ja aseiden Admiral L. Haller ja toimii päätoimittaja Naval laivanrakennusinsinööri amiraali GF Kozmino alustava operatiivinen erittely suunnittelusta risteilijän taistella valon vihollinen. Asiakirja kehitettiin lentotoimintaosaston GMSH mukaisesti ohjeiden merivoimien komentaja amiraali Igor Yumashev.
Risteilijä Project 65 (muunnelma yhdeksän 152 mm aseet) Lähde: otvaga2004 - «White Elephant" Stalin |  Sotahistoria Portal Warspot.ru
Risteilijä Project 65 (muunnelma yhdeksän 152 mm aseet)
Yumashev tarvitaan tunnistaa tärkeimmät mitat ja suoritusarvot tulevaisuuden risteilijöitä sekä sen taktisia etuja verrattuna olemassa oleviin alustyyppeihin. Tältä osin Panteleev vaati:
  • by Kozmina - antaa tehtäväksi TSNIIVK laivaston alustavan tutkinnan toiminnallisia ja teknisiä tehtäviä ja määrittely taktinen ja tekniset elementit aluksen (15 päivään syyskuuta);
  • by Haller ja Alafuzova - harkitsemaan mahdollisuutta ehdotetun tyyppinen risteilijä ja määrittää sen taktisen etulyöntiaseman ennustetaan alustyyppeihin.
Kirjeen liitteenä Panteleyev meni tehtävän itse laadittu kuusi arkkia. Perustana aluksen sitoutuivat kevyt risteilijä Project 65, jonka tarkoituksena oli tuhota vihollinen valon (risteilijät ja hävittäjää), ja tuki sen valon voimia. Mitat aluksen oli määritettävä seurauksena predeskizny tutkimuksessa, mutta tavallinen tilavuus on suositeltavaa saada minimiin.
Aseistus risteilijä oli kuusi 305 mm aseet kaksi trёhorudiynyh tornit keulan ja perän kanssa maksimi liipaisukulman (vähintään 150 ° sivuun). Universal kaliiperi oli kaksitoista 130 mm aseet kuudessa torneineen vakiintunut Imeskelytabletin sijoitus (vähintään kuusi aseet ampumisen samaan suuntaan).Pienet kaliiperi ilmatorjunta tykistö koostui kuudesta quad-stabiloitua 45 mm konekivääriä, sekä 25 mm: n vakiintunut koneiden hengen ja quad yksikköä (sama runko 24). palo ohjausjärjestelmä sisältyi kaksi jäsentä ja kaksi - universal kaliiperi, joilla on kyky palo kullekin 130 mm: n tornin omalla yksinkertaistetusti. Jokainen 45-mm quad asennuksen pitäisi olla riippumattoman johtajan.
Tehokkaille tykistön aseistusta pitäisi maksaa panssari suoja - paksuus kannen puolella linnoitus ja oli vain 25 mm. Uppoamaton tarjoaa erottaminen osiin, kolminkertainen pohja ja matkapuhelinverkon laite vedenalaisen aluksen osaan. Mutta suurin nopeus ei pitäisi olla vähemmän kuin 40 solmua. Ehdotettiin myös laskea aluksen muunnos, joiden suurin nopeus on 43 solmua.
Ilmeisesti 305 mm tykistön pidettiin liian voimakas valo risteilijöitä, joten päätimme yöpyä 220 mm aseet.Alus itse oli symboli CRL-22. Muistiossa, valmis Department of Shipbuilding ja otsikkona "Lähtökohdat rakentamiseen risteilijät laivastolle Neuvostoliiton", totesi:
"On ohjeita toveri. Stalinin merivoimien ja Kansan komissariaatin laivanrakennusteollisuuden vuosina marraskuu 1947-helmikuu 1948 Kaupunki of toiminut useita vaihtoehtoja taktinen ja tekniset elementit uudenlaisen risteilijä (LEC-22) "
Tavoitteena työssä oli määrittää yleiset ominaisuudet uuden aluksen voimakas tykistön aseita, nopea matka, ja riittävää elinvoimaa minimaalisella siirtymä. Sen päätehtävä oli minimiin ja pitkän kantaman risteilijät voittaa vihollinen. KRL-22 oli tarkoitus käyttää:
"1. Parantaa yhdisteiden kyky shokki valon risteilijät ja hävittäjää ja tehdä niistä taistella vakautta.
2. tukea ja lähtö valoa hyökätä risteilijöitä ja hävittäjää.
3. laivaston saattueen kautta ja torjunnassa hyökkäyksiä valo risteilijöitä, hävittäjää, torpedovenettä, pommikoneet ja torpedo "
Tarjoaa kolme päävaihtoehtoa risteilijää. Kantavuus 20 000, 16 000 ja 10 000 tonnia Ensimmäiset kaksi kantaa kolme trёhorudiynyh torni pääpalovalvonta ja viisi kahden gun 130 mm universaali laitoksissa, jotka eroavat toisistaan ​​vain varaus (at raskas risteilijä aluksella paksuuden tulisi olla 110 mm sijasta 60, kannet - 50 mm sijasta 65). Mukaan laskelmien Laivanrakennus osasto, puoli panssari riitti kestämään 152 mm kuoret etäisyydeltä 70 ohjaamon kaikille kursseista kulmat; alkaen 203 mm kuoret vyö puolusti etäisyydellä 135 kaapeleita. Puolestaan ​​kannen kirja antoi suojan 152 mm kuoret etäisyydeltä jopa 110 ohjaamosta ja 203 mm - jopa 98 kaapeleita. Siten taistelussa valoa risteilijä KRL-22 joutuu ohjaamaan vyöhykettä ohjaamon 40 (70-110 CC). Hyödyntämällä pitkän kantaman tykistö, tästä etäisyyden hän voisi vapaasti tuhota vihollisen kevyt risteilijä.
Medium versio oli pienempi ja sen vuoksi - halvempi. Lisäksi samassa voimalaitoksessa, jonka kapasiteetti on 280000 litraa. p. Hänellä oli nopeudella kaksi solmua enemmän (38 sijasta 36).
Lukuun seisoi pieni versio uppouma on vain 10 000 tonnia - selvästi polveutuu kaikki samaa kevyt risteilijä Project 65. Hän kantoi yhteensä kuusi 220 mm kranaatteja ja neljä 130 mm twin asennus, ja hallituksen paksuus panssari, ja kannella oli vain 50 mm. Etuna tässä vaihtoehto on, että vähentäminen vetoisuuden mahdollisuus vähentää aluksen hintaan huomattavasti. Vähentämällä voimalla koneita jopa 210 000 litraa.p. huippunopeus 37 solmua.
Sikäli kuin voimme arvioida, Chief of Naval Henkilöstö ja edustajat Merisotakoulun oli enemmän halvin vaihtoehto uppouma on 10 000 tonnia, kun taas edustajat merivoimien ja laivanrakennusteollisuuden ovat yleensä "suuri" yksikkö-tuotannon 20 000 vaihtoehtoa.
Huhtikuussa 1948 Neuvostoliiton ministerineuvosto päätti hyväksyä kahdenlaisia risteilijät - raskaalla 305 mm tykistön (Project 82) ja valoa 152 mm tykistön (jo rakentaa aluksia Project 68 ja sen muutokset).Designing muut risteilijää, kuten hankkeen sen 65 180 mm ja 220 mm: n versiot, oletettu "lykätä" .Puolestaan valtiovarainministeriö olisi pitänyt jopa hyväksymisestä tehplana 1948 kohdentaa tutkimus- ja kehitystyö raskas risteilijä 25 miljoonaa ruplaa (15 miljoonaa - ministeriön laivanrakennusteollisuuden, 10 miljoonaa - ministeriön aseiden). Varoja kattamaan kaikki työt hankkeen 65 kohdistuvat kulut ilmoittamiseen laskettaessa CDB-17; maksamaan suunnitteluun tykistön aseita menojen projektin 65 ja CRL-22 - taseessa laskemista Marine tykistö Central suunnittelu Bureau. Näin päättyi tarina "valkoinen norsu" Neuvostoliiton laivaston, mutta 220 mm pitkä risteilijä jonkin aikaa uudestaan projektissa 66.

Viitteet:
  1. Keski Naval Archive, Foundation 13, rekisteröi 71, kotelo 734, 1138, 1264, 127

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti