sunnuntai 25. syyskuuta 2016

KTP / Uudenmaan piirijärjestö / opintotoiminta                                                        ma  26.9.2016  klo 17.00      1(8)
                           
Opintokerho lukuvuonna 2016 – 2017
Oppikirja: V.I. Lenin, Mitä on tehtävä?, Edistys, Moskova 1975
Opintokerran sisältö:  Kirjan sivut  5 - 26
Tämän paperin mielipiteet: Timo Nieminen = (tn)

                                                                                                                                                    
Oppikirjasta yleensä

                      Selityksiä sivu 324               
1) Kirjan ”Mitä on tehtävä?  Liikkeemme päivänpolttavia kysymyksiä”  Lenin kirjoitti vuosien 1901 ja 1902
   vaihteessa.
   Joulukuussa Lenin julkaisi ”Iskran” (Kipinän) numerossa 12. artikkelin ”Keskustelu ekonomismin puolus-
   tajien kanssa”, jota hän sanoi myöhemmin ”Mitä on tehtävä?” teoksen konseptiksi. Helmikuussa 1902  
   Lenin kirjoitti alkulauseen kirjaansa. Maaliskuun alussa kirja ilmestyi painosta Stuttgartissa Dietzin kustan-
   nusliikkeessä ja siitä oli ilmoitus ”Iskrassa” nro 18 maaliskuun 10. päivänä 1902.

   Kirjalla ”Mitä on tehtävä?” oli erittäin suuri merkitys taistelussa Venäjän työväenluokan vallankumouksel-
   lisen marxilaisen puolueen perustamiseksi, leniniläis-iskralaisen suuntauksen voittoon viemiseksi
   VSDTP:n komiteoissa ja järjestöissä ja sittemmin, vuonna 1903, sen 2. edustajakokouksessa.
   Vuosina 1902-1903 kirja levisi laajalti Venäjän sosialidemokraattisiin järjestöihin.

Kysymyksiä (tn):
Suomen Suuriruhtinaskunnassa Suomen Työväenpuolue oli 1901 pitänyt Viipurissa ensimmäisen varsinaisen puoluekokouksensa ja päättänyt järjestyksessä toisen puoluekokouksen pitämisestä 1903,
mikä kokous sittemmin on tullut tunnetuksi ”Forssan kokouksena”.  
1) Haluaisitko Sinä verrata Suomen Työväenliikkeen saavuttamaa puoluemuotoisen toiminnan tasoa
   Venäjän Työväenliikkeen vastaavaan tasoon oppikirjan kirjoittamisen aikoina 1901-1902?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, mistä johtui Suomen Työväenliikkeen ideologinen
   suuntautuminen Euroopan saksankielisten valtioiden (Saksan, Itävallan ) työväenliikkeiden suuntaan?  
3) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, millainen oli suomalaisen lukeneiston venäjänkielen taito
   1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa?
4) Voisiko kielitaidon puute (jos sitä oli!) Sinun mielestäsi olla merkittävä seikka selittämään sitä, miksi
   Venäjällä käytyä Työväenliikkeen ideologista keskustelua ei juurikaan tunnettu Suomessa?

Oppikirjan alkutunnus

KIRJA sivu 5 (ylinnä)
  ”…Puoluetaistelu antaa puolueelle tarmoa ja elinvoimaa; mitä varmin todistus puolueen heikkoudesta on
       sen löyhyys ja selvästi merkittyjen rajojen himmentyminen, puolue lujittuu puhdistamalla itseään…”
        (Lassallen kirjeestä Marxille kesäkuun 24. päivänä 1852)

                      Selitys (Leninin kootut neljässä osassa, nimihakemisto):
                        Ferdinand Lassalle (1825-1864) – saksalainen pikkuporvarillinen sosialisti, perusti Saksan Työväen-
                        yhdistyksen, jolla oli myönteinen merkitys työväenliikkeessä. Lassalle ja hänen seuraajansa kuitenkin
                        asettuivat varsin tärkeissä poliittisissa kysymyksissä opportunistiselle kannalle, ja siitä Marx ja Engels
                        arvostelivat heitä ankarasti. -- 

Kysymyksiä (tn):
1) Jos olet iältäsi varttunut, niin olisiko Sinulla mielipide siitä, mikä oli ns. ”osapuolten” käymän sisäisen
   puoluetaistelun merkitys entisen SKP:n (Suomen Kommunistisen Puolueen) ’tarmolle ja elinvoimalle’?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, mikä olisi puolueessa 1960-luvulla vähemmistöön jääneille 
   kommunisteille ollut vaihtoehto sille, että he järjestäytyivät ’ryhmäkuntalaisesti’ ja julkaisivat omaa
   valtakunnallista ”Tiedonantaja”-lehteään?    
3) Voiko Sinun mielestäsi enemmistöaseman kommunistisessa puolueessa saavuttanut ryhmä tuntea kaikissa
   tapauksissa aitoa ylpeyttä siitä, että se on ’lujittanut puoluetta’ erottamalla vähemmistön järjestöt?  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  2(8)
Alkulause

KIRJA sivu 5 (otsikon alla)
  Tekijän (V.I.Leninin) alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän kirjasen piti olla omistettu niiden ajatusten
yksityiskohtaiselle kehittämiselle, jotka on esitetty kirjoituksessa ”Mistä on alettava?” (”Iskra”, nro 4, toukokuu 1901). (”Iskra” (Kipinä) oli ensimmäinen yleisvenäläinen, illegaalinen marxilainen sanomalehti. Lenin perusti sen joulukuussa 1900 ulkomailla, ja sieltä sitä lähetettiin salaa Venäjälle. ”Iskralla” oli erittäin suuri merkitys Venäjän sosialidemokraattien aatteellisessa yhteenliittämisessä, kun valmisteltiin erillään toimivien sosialidemokratian paikallisjärjestöjen yhdistämistä vallankumoukselliseksi marxilaiseksi puolueeksi.)  
Ja meidän on ennen kaikkea pyydettävä lukijalta anteeksi siinä annetun  (ja monissa yksityisiin kyselyihin ja kirjeisiin lähetetyissä vastauksissa toistetun) lupauksen myöhäistä täyttämistä.
Tällaisen myöhästymisen yhtenä syynä oli kaikkien ulkomaisten sosialidemokraattisten järjestöjen yhteen-
liittämisen yritys, joka tehtiin kuluneen vuoden (1901) kesäkuussa. Oli luonnollista, että jäätiin odottamaan
tämän yrityksen tuloksia, sillä sen onnistuessa olisi ”Iskran” organisatoriset katsantokannat ehkä pitänyt esittää hiukan toisenlaisesta näkökulmasta, ja joka tapauksessa sen onnistuminen olisi antanut toiveita, että kahden virtauksen olemassaolosta Venäjän sosialidemokratiassa voidaan hyvin pian tehdä loppu.
Kuten lukija tietää, yritys epäonnistui ja, …
 
KIRJA sivu 6 (puolivälin alapuolella)
  Kirjasen perusaiheena piti olla kolme kysymystä, jotka on asetettu kirjoituksessa ”Mistä on alettava?”.
Nimittäin:
- kysymykset poliittisen agitaatiomme luonteesta ja perussisällöstä,
- organisatorisista tehtävistämme,
- suunnitelmasta yleisvenäläisen taistelujärjestön rakentamiseksi samanaikaisesti ja eri tahoilta.
Nämä kysymykset ovat jo kauan kiinnostaneet tämän kirjasen kirjoittajaa, joka yritti esittää niitä jo ”Rabotsaja Gazetassa” *)   erään tämän lehden henkiin herättämäksi tehdyn epäonnistuneen yrityksen yhteydessä…
*) (”Rabotsaja Gazeta” (Työväen lehti) – kijeviläisten sosialidemokraattien illegaalinen lehti. Ilmestyi vain kaksi
     numeroa. … toimituskunnan jäsenet vangittiin ja … kirjapaino hajotettiin, …)
Mutta alkuperäinen aikomus rajoittua tässä kirjasessa vain näiden kolmen kysymyksen käsittelyyn ja esittää
mikäli mahdollista myönteisessä muodossa omat katsomukset ryhtymättä lainkaan tai miltei lainkaan pole- miikkiin osoittautui aivan mahdottomaksi kahdesta syystä. Toiselta puolen ”ekonomismi” on osoittautunut paljon sitkeähenkisemmäksi kuin olimme luulleet (käytämme ”ekonomismi”-sanaa laajassa merkityksessä, niin kuin se on selitetty ”Iskran” 12. numerossa (joulukuu 1901) julkaistussa kirjoituksessa ”Keskustelu
ekonomismin puolustajien kanssa”, jossa niin sanoakseni hahmoteltiin tämän lukijalle tarjotun kirjasen luonnos.
   Ekonomismi oli Venäjän sosialidemokratiassa 19. ja 20. vuosisadan vaihteessa esiintynyt opportunistinen virtaus.
”Ekonomistit” rajoittivat työväenluokan tehtävät taloudelliseen taisteluun palkankorotuksen, työehtojen parantamisen
yms. puolesta. He väittivät, että poliittinen taistelu on liberaalisen porvariston asia ja kiistivät työväenluokan puolueen johtavan osuuden, jättivät sen tehtäväksi vaistonvaraisen liikkeen syrjästä seuraamisen ja tapahtumien kirjaamisen. Ollessaan työväenliikkeen vaistonvaraisuuden palvojia ”ekonomistit” väheksyivät vallankumouksellisen teorian merkitystä, kuvittelivat sosialistisen ideologian syntyvän vaistonvaraisesta työväenliikkeestä.)

Kysymyksiä (tn):
1) Olisiko Sinulla tietoa tai mielipide siitä, miten SKP (Suomen Kommunistinen Puolue) 1944 jälkeen 1966
   saakka valmensi työtätekeviä vallankumoukselliseen tietoisuuteen?  Miten SKP:n luokkakantainen
   vähemmistö 1966 jälkeen huolehti em. tehtävästä?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten vallankumouksellisen puolueen on huolehdittava
   tärkeimmästä tehtävästään: ”kasvattaa työtätekevät vallankumoukselliseen sosialistiseen tietoisuuteen” ?

KIRJA sivu 7 (sivun puolivälissä, keskellä tekstiä)
On käynyt ilmeiseksi, että erilaiset mielipiteet näiden kolmen kysymyksen ratkaisemisen suhteen saavat selityksensä paljon suuremmassa määrin Venäjän sosialidemokratian kahden suunnan perusteellisesta vastakkaisuudesta kuin yksityiskohdissa esiintyvistä mielipide-eroavuuksista.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  3(8)
Kysymyksiä (tn):

Edellisen sivun tekstissä oppikirja ottaa esille kysymyksen ”kahden suunnan perusteellisesta vastakkaisuudesta” suhteessa ”yksityiskohdissa esiintyviin mielipide-eroavuuksiin.”

1) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten kommunistisessa puolueessa esiintyvät ”toiminnan
   perusteita koskevat erimielisyydet” usein pyritään naamioimaan ”toimeenpano-kysyksissä esiintyviksi
   mielipide-eroavuuksiksi”?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, millaiset kysymykset kommunistisen puolueen edustajako-
   kousten välinen johto-elin tai -henkilö (keskuskomitea, sihteeristö, pääsihteri, puheenjohtaja) voi päättää
   täysin yksin, ilman että johto-organisaation muille jäsenille tai jäsenjärjestöille annetaan etukäteen tietoa
   suunnitelluista päätöksistä?

KIRJA sivu 8 (puolivälin alapuolella)
  Kolmen edellä mainitun kysymyksen käsitteleminen on edelleenkin kirjasen perusaiheena, mutta minun täytyi alkaa kahdesta yleisemmästä kysymyksestä:  minkä vuoksi niin ”viaton” ja ”luonnollinen” tunnus kuin ”arvosteluvapaus” on meille todellinen taistelusignaali?  miksi emme voi päästä yksimielisyyteen edes
peruskysymyksessä – sosialidemokratian tehtävästä vaistonvaraisen joukkoliikkeen suhteen?
Edelleen, mielipiteiden esittäminen poliittisen agitaation luonteesta ja sisällöstä on muuttunut tradeunionis- tisen ja sosialidemokraattisen politiikan välillä olevan eroavuuden selittämiseksi, ja mielipiteiden esittämi- nen organisatorisiin tehtäviin nähden on muuttunut sen eron selittämiseksi, mikä on ”ekonomisteja” tyydyttävän näpertelyn ja meidän mielestämme välttämättömän vallankumouksellisten järjestön välillä.
Ja yleisvenäläisen poliittisen lehden ”suunnitelmasta” minä pidän kiinni sitä tiukemmin, mitä perusteet- tomampia ovat olleet sitä vastaan tehdyt vastaväitteet ja mitä vähemmän olen saanut asiallisia vastauksia kirjoituksessa ”Mistä on alettava?” asetettuun kysymykseen, miten me voisimme ryhtyä rakentamaan meille välttämätöntä järjestöä samanaikaisesti kaikilta tahoilta?




I  Dogmaattisuus ja ”arvosteluvapaus”


  a) Mitä merkitsee ”arvosteluvapaus”?

KIRJA sivu 11 (otsikon alla)
  ”Arvosteluvapaus”  -- se on nykyään epäilemättä muodinmukaisin tunnus, jota useimmin käytetään kaikkien maiden sosialistien ja demokraattien välisissä kiistoissa. Ensi näkemältä on vaikea kuvitella mitään kummallisempaa kuin nuo toisen kiistapuolen juhlalliset vetoamiset arvosteluvapauteen.

KIRJA sivu 12 (ylhäällä)
  Tosiaankin, ei ole salaisuus, että nykyaikaisessa kansainvälisessä *  sosialidemokratiassa on muodostunut kaksi suuntaa, joiden välillä taistelu milloin kiihtyy ja leimahtaa ilmiliekkiin, milloin taas vaimenee ja kytee mahtipontisten ”aselepopäätöslauselmien” tuhkan alla.  Bernstein on kyllin selvästi sanonut ja Millerand
näyttänyt, mikä sisältö on tuolla ”uudella” suunnalla, joka suhtautuu ”arvostelevasti”  ”vanhaan, dogmaat- tiseen” marxilaisuuteen.

(selityksiä (wikipedia):
- Bernstein Eduard (1850 – 1932) saksalainen poliitikko, tunnetaan ’revisionismin’ kannattajana ja ’oppi-isänä’, mikä
  suuntaus tarkoitti, ettei sosiaalinen vallankumous ole tarpeellinen sosialismin saavuttamiseksi.
- Millerand, Alexandre (1859 – 1943) alkuaan ranskalainen vasemmistopoliitikko, joka myöhemmin siirtyi oikeistoon,
  hänen toimintansa Ranskan hallituksessa ministerinä 1899 – 1902 nostatti Ranskan vasemmistossa ja II
  Internationaalissa voimakkaan debatin siitä, oliko sosialistisen poliitikon sopivaa osallistua porvarilliseen
  hallitukseen.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                  4(8)
KIRJA sivu 12 (alaviite)
  * Muuten huomautettakoon, että uusimman sosialismin historiassa on miltei ainoa ja tavallaan lohdullinen ilmiö, että riidat sosialismin sisällä olevien eri suuntien välillä ovat ensi kerran muuttuneet kansallisista kansainvälisiksi.
                                                                                                                                                                                                                                                                     
Kysymyksiä (tn):
1) Jos olet ollut (jonkin) kommunistisen puolueen jäsen niin olisiko Sinulla käsitys tai mielipide siitä,
   miten puolueesi tai sen Sinulle läheisin ryhmä on arvioinut julkisesti muiden maiden kommunististen
   puolueiden aatteellis-teoreettista tasoa?
2) Jos olet ollut (jonkin) kommunistisen puolueen jäsen niin onko puolueesi selvittänyt Sinulle miten
   kommunistiset puolueet eri Euroopan unionin jäsenmaissa suhtautuvat maansa EU-jäsenyyteen?
3) Jos olet (jonkin) kommunistisen puolueen jäsen niin tuntuuko Sinusta, että puolueesi työskentelee sen
   asian puolesta, että Sinun puolueesi keskeiset poliittiset näkemykset tulisivat hyväksytyiksi myös muiden
   maiden kommunistien keskuudessa?          

KIRJA sivu 12 (puolivälin alapuolella)
  (Lenin Bernsteinin näkemyksiä kuvaillen) Sosialidemokratian täytyy muuttua yhteiskunnallisen vallankumouksen puolueesta demokraattiseksi yhteiskunnallisten reformien puolueeksi. Tämän poliittisen vaatimuksen on Bernstein ympäröinyt kokonaisella patterilla melko luontevasti toisiinsa sopeutettuja ”uusia” todistuksia ja käsityksiä.
Kiellettiin mahdollisuus perustella tieteellisesti sosialismia ja todistaa materialistisen historiakäsityksen kannalta sen välttämättömyys ja kiertämättömyys; kiellettiin sellainen tosiasia kuin lisääntyvä kurjistuminen, proletarisoituminen ja kapitalististen ristiriitojen kärjistyminen;  itse ”lopullisen päämäärän” käsitekin julistettiin paikkansapitämättömäksi ja proletariaatin diktatuurin aate hylättiin ehdottomasti; kiellettiin liberalismin ja sosialismin periaatteellinen vastakohtaisuus; kiellettiin luokkataistelun teoria muka sopimattomana ehdottomasti demokraattiselle yhteiskunnalle, jota hallitaan enemmistön tahdon mukaisesti, jne.    
  Täten siis vaatimusta päättävän käänteen tekemisestä vallankumouksellisesta sosialidemokratiasta porvarilliseen sosialireformismiin on seurannut yhtä päättävä käänne marxilaisuuden kaikkien perusaattei- den porvarilliseen arvosteluun. Mutta kun tällaista arvostelua marxilaisuutta vastaan on käyty jo ammoisista ajoista saakka sekä poliittisilta puhujalavoilta, yliopiston katedereilta, lukuisissa kirjasissa että monissa tieteellisissä tutkielmissa ja kun sivistyneiden luokkien koko nousevaa polvea on vuosikymmenien kuluessa kasvatettu järjestelmällisesti tämän arvostelun pohjalla, niin ei ole ihme, että ”uusi arvosteleva” suunta sosialidemokratiassa syntyi jotenkin kerralla jo aivan valmiina, niin kuin Minerva Jupiterin päästä.
Sisältönsä puolesta tämän suunnan ei tarvinnut kehittyä eikä muodostua; se siirrettiin suoraan porvarillisesta kirjallisuudesta sosialistiseen kirjallisuuteen.

Selitystä (Wikipedia):
Minerva ja Jupiter olivat roomalaisessa mytologiassa jumalia. Jupiter oli Minervan isä, joka synnytti tyttärensä Minervan siten, että sodankäynnin, viisauden, tieteen ja taiteen jumalatar Minerva hyppäsi Jupiterin otsasta täydessä sotavarustuksessa.

Kysymyksiä (tn):
Kirjoittaessaan kirjaa ”Mitä on tehtävä?” Lenin oli 30-vuotias.  Eduard Bernstein oli samaan aikaan 50-vuotias.
1) Olisiko Sinulla arkielämän kokemukseen perustuvaa näkemystä siitä, miten Leninin suorasanaista
   kirjoittelua on aikalaisten keskuudessa saatettu vastustaa vetoamalla Leninin nuoreen ikään?
2) Tieteellisessä tieteessä vallitsee periaate, että tieteen kysymyksistä väiteltäessä ei jonkin väitteen
   esittäjän persoona saa merkitä mitään, vaan ainoastaan hänen perustelunsa, joilla hän väitettään   
   puolustaa.
   Olisiko Sinulla käsitys tai mielipide siitä, että Lenin ensisijaisesti olisi kokenut itsensä tiedemieheksi,
   jolloin hyökkääväntuntuinen kirjoitustyyli saa tästä oikeutuksensa?
3) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten työläisjoukot saadaan innostumaan poliittisesta
   liikkeestä ja miten lukeneisto voidaan voittaa työläisten puolelle?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                  5(8)
KIRJA sivu 14 (puolivälin yläpuolella)
  Edelleen. Jos Bernsteinin harjoittama teoreettinen arvostelu ja hänen poliittiset pyrkimyksensä ovat vielä jääneet joillekin epäselviksi, niin ranskalaiset ovat pitäneet huolen ”uuden metodin” havainnollisesta esittä- misestä.
+ + +
+ + + 
Ranskalaiset sosialistit eivät ryhtyneet teoretisoimaan, vaan suoraan toimimaan; Ranskan demokraattisessa suhteessa kehittyneemmät valtiolliset olosuhteet antoivat heille mahdollisuuden siirtyä heti ”käytännölliseen bernsteiniläisyyteen” kaikkine siitä johtuvine seurauksineen. Millerand on antanut mainion näytteen tästä käytännöllisestä bernsteiniläisyydestä;  Bernstein ja Vollmar *) eivät ole suotta rientäneet niin innokkaasti puolustamaan ja ylistämään Millerandia!

*) Selitys (Wikipedia):
Georg von Vollmar (1850 – 1922) oli demokraattinen, sosialistinen poliitikko, joka kannatti revisionismia.

KIRJA sivu 14 (alinna)
  Tosiaankin: Jos sosialidemokratia on olemukseltaan yksinkertaisesti reformipuolue, ja sillä pitää olla rohkeutta tunnustaa se avoimesti, niin silloin sosialistilla ei ole ainoastaan oikeus mennä porvarilliseen
ministeriöön, vaan hänen on siihen aina pyrittäväkin. Jos demokratia merkitsee olemukseltaan luokkaherruu- den hävittämistä, niin minkä vuoksi sosialistiministeri ei saisi lumota koko porvarillista maailmaa puheilla luokkien yhteistoiminnasta? Minkä vuoksi hän ei saisi jäädä ministeriöön vielä senkin jälkeen, kun santarmien toimeenpanemat työläisten murhat ovat sadannen ja tuhannennen kerran osoittaneet luokkien demokraattisen yhteistoiminnan todellisen luonteen? Minkä vuoksi hän ei saisi henkilökohtaisesti olla mukana tervehtimässä tsaaria, jota ranskalaiset sosialistit eivät nykyään nimitä muuksi kuin hirsipuun, ruoskan ja karkotusten sankariksi?
Ja korvauksena tästä sosialismin äärettömästä alentamisesta ja itsensähäpäisemisestä koko maailman silmissä, työläisjoukkojen sosialistisen tietoisuuden – tämän ainoa perustan, mikä voi meille turvata voiton - turmelemisesta, korvauksena kaikesta tästä on saatu mitättömien reformien mahtipontisia luonnoksia, niin mitättömien, että porvarillisilta hallituksilta on onnistuttu saamaan vaadituksi enemmän!

Kysymyksiä (tn):
Suomen eduskuntavaaleissa 1966 perinteinen vasemmisto saavutti 103 kansanedustajan paikallaan eduskunnassa yksinkertaisen enemmistön. (Sos.Dem: 55 paikkaa, SKDL: 41 paikkaa, TPSL: 7 paikkaa)
1) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, mikä olisi ollut SKDL:n kautta edustettuina olleille
   kommunistisille kansanedustajille Sinun mielestäsi oikea tapa suorittaa edustajatyötä?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten suomalaisten kommunistien olisi tullut 1966
   vaalien jälkeen hyödyntää vasemmiston enemmistöasemaa parlamentissa?
3) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten kommunistien on kapitalistisessa, porvarillisen
   demokratian maassa ylipäätään suhtauduttava hallitukseen osallistumiseen?

KIRJA sivu 16 (ylinnä)
  Se, joka ei sulje tahallaan silmiään, ei voi olla näkemättä, että uusi ”arvosteleva” suunta sosialismissa ei
ole mitään muuta kuin uusi opportunismin muunnos. Ja ellei ihmisiä arvostella sen loistavan univormun mukaan, jonka he ovat itse pukeneet ylleen, eikä sen komeasti kajahtavan nimen mukaan, jonka he ovat itse ottaneet itselleen, vaan sen mukaan, miten he menettelevät ja mitä he todella propagoivat, niin käy selväksi, että ”arvosteluvapaus” on opportunistisen suunnan vapautta sosialidemokratiassa, vapautta muuttaa sosialidemokratia demokraattiseksi reformipuolueeksi, vapautta juurruttaa sosialismiin porvarillisia aatteita ja porvarillisia aineksia.

Kysymyksiä (tn):
1) Haluaisitko Sinä kertoa, miten vanha Tiedonantaja-lehti (Kommunistinen, SKP:n 8 piirijärjestön yhteisesti
   julkaisema 4-päiväinen sanomalehti) 1970-luvulla propagoi työläisiä sosialistiseen tietoisuuteen?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, minkälaisilla artikkeleilla nykyään ilmestyvät ”työväen
   lehdet” propagoivat työläisiä?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                  6(8)
KIRJA sivu 16 (alinna)
  Me kuljemme jyrkänteistä ja vaivalloista tietä tiiviinä ryhmänä pitäen lujasti kiinni toisistamme, Viholliset ovat saartaneet meidät joka puolelta, ja meidän on miltei aina kuljettava heidän tulensa alla. Me olemme liittyneet yhteen vapaaehtoisesti tekemämme päätöksen perusteella nimenomaan taistellaksemme vihollisia vastaan ja ollaksemme poikkeamatta viereiseen suohon, jonka asujaimet ovat alusta alkaen moittineet meitä
siitä, että olemme erottuneet erilliseksi ryhmäksi ja valinneet taistelun tien emmekä sovittelun tietä.  Ja nyt eräät meidänkin joukostamme alkavat huutaa:  menkäämme tuohon suohon! – ja kun heitä koetetaan saada häpeämään, niin he vastaavat:  kuinka takapajuisia te olette!  kuinka te kehtaattekin kieltää meiltä oikeuden kutsua teitä paremmalle tielle!  --  Tietenkin hyvät herrat, te olette vapaita ei ainoastaan kutsumaan, vaan menemäänkin minne haluatte, vaikkapa suohon;  ja meistä tuntuu, että teidän oikea paikkanne onkin juuri suossa, ja me olemme valmiit voimiemme mukaan auttamaan teidän muuttoanne sinne. Mutta irrottakaa silloin kätenne meistä, älkää tarttuko meihin älkääkä ryvettäkö ylevää sanaa ’vapaus’, sillä olemmehan mekin ”vapaita” menemään minne haluamme, vapaita taistelemaan ei ainoastaan suota vastaan, vaan myös niitä vastaan, jotka kääntyvät suolle!  


  b) ”Arvosteluvapauden” uudet puolustajat

KIRJA sivu 18 (otsikon alla)
  Juuri tämän tunnuksen (”arvosteluvapaus”) on aivan äskettäin juhlallisesti esittänyt ”Rabotseje Delo”
(nro 10), ulkomaisen Venäläisten Sosialidemokraattien Liiton äänenkannattaja, eikä sitä ole esitetty teoreettisena postulaattina (oletuksena), vaan poliittisena vaatimuksena, vastauksena kysymykseen:
”onko ulkomailla toimivien sosialidemokraattisten järjestöjen yhdistäminen mahdollista?”  ”Pysyvää yhdistymistä varten tarvitaan arvosteluvapautta”.

”Rabotseje Delo” (Työväen asia) – epäsäännöllinen aikakausjulkaisu, Venäläisten Sosialidemokraattien Ulkomaisen Liiton äänenkannattaja. Ilmestyi Genevessä vuoden 1899 huhtikuusta helmikuuhun 1902. Kaikkiaan julkaistiin 12 numeroa (9 nidettä). ”Rabotseje Delon” toimitus oli ”ekonomistien” ulkomainen keskus. Julkaisu kannatti bernsteini-
läistä marxilaisuuden ”arvosteluvapauden” tunnusta. VSDTP:n (Venäjän Sosialidemokraattisen Työväen Puolueen)
2. edustajakokouksessa ”rabotsejedelolaiset” edustivat puolueen äärioikeistolaista, opportunistista siipeä.

Kysymyksiä (tn):
1) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, että liian väljät vaatimukset sen suhteen, mitä teoreettisia
   vaatimuksia on asetettava yhdistymistä suunnitteleville kommunistien järjestöille, johtaa helposti laimen-
   tuneeseen otteeseen ideologisessa työssä? (ideologisesti vahvemman osapuolen toiminnan taso laskee,
   kun sen on tehtävä kompromisseja ideologiassa heikomman osapuolen kanssa)
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten kommunistien olisi mahdollista välttää houkutus
   kasvattaa jäsenmäärää hyväksymällä jäseniksi myös opportunismiin taipuvia henkilöitä?
    (’opportunismi’ merkitsee kulloistakin tilannetta hyväksi käyttävää, vallitsevia oloja myötäilevää asennoitumista
      moraalisista näkökohdista välittämättä.)

KIRJA sivu 18 (puolivälissä)
  Tästä lausunnosta johtuu kaksi aivan selvää johtopäätöstä:
1. ”Rabotseje Delo” ottaa suojelukseensa opportunistisen suuntauksen kansainvälisessä sosialidemokratiassa
   yleensä;
2. ”Rabotseje Delo” vaatii opportunismin vapautta Venäjän sosialidemokratiassa.

  ”Rabotseje Deloa” ei miellytä varsinkaan Iskran ja Zarjan taipumus ennustaa välien katkeamista kansain- välisen sosialidemokratian  Vuoren ja  Gironden  välillä.

”Zarja” oli marxilainen tieteellis-poliittinen aikakauslehti, jota ”Iskran” toimitus julkaisi Stuttgartissa 1901 ja 1902.
Ilmestyi kaikkiaan neljä numeroa (kolme vihkoa). ”Zarja” arvosteli kansainvälistä ja venäläistä revisionismia, puolusti marxilaisuuden teoreettisia perusteita.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  7(8)
’Vuori ja Gironde’, näin nimitettiin kahta porvariston poliittista ryhmittymää 1700-luvun lopun Ranskan porvarillisen vallankumouksen kaudella. Vuoreksi eli jakobiineiksi sanottiin sen ajan vallankumouksellisen luokan, porvariston, jyrkimpiä edustajia, jotka vaativat yksinvallan ja feodalismin hävittämistä. Girondistit horjuivat vallankumouksen ja vastavallankumouksen välillä ja hieroivat kauppoja monarkian kanssa.
”Sosialistiseksi Girondeksi” Lenin nimitti sosialidemokratian opportunistista virtausta; proletaarisiksi jakobiineiksi,
”Vuoreksi” hän sanoi vallankumouksellisia sosialidemokraatteja. …

KIRJA sivu 19 (ylinnä)
  ”Puhuminen ’Vuoresta ja Girondesta’ sosialidemokratian riveissä” kirjoittaa  ”Rabotseje Delon” toimittaja B. Kritsevski, ”kuulostaa meistä yleensä pintapuoliselta historialliselta analogialta, kummalliselta marxilaisen kynästä lähteneenä: Vuori ja Gironde eivät edustaneet erilaisia luonteenlaatuja tai henkisiä virtauksia, kuten historioitsija-ideologeista saattaa tuntua, vaan eri luokkia tai kerroksia – toisaalta keskisuurta porvaristoa ja toisaalta köyhempää pikkuporvaristoa ja proletariaattia.
Nykyaikaisessa sosialistisessa liikkeessä sen sijaan ei ole luokkaetujen ristiriitaisuuksia, se on kokonaisuu- dessaan, kaikkine muunnoksineen, paatuneimmat bernsteiniläisetkin mukaan luettuna, proletariaatin luokka-
etujen kannalla, proletariaatin poliittisen ja taloudellisen vapautuksen puolesta käymän luokkataistelun kannalla”.

  Rohkea väite! Eikö B. Kritsevski ole kuullut siitä jo kauan sitten huomatusta tosiasiasta, että nimenomaan ”akateemikko”-kerroksen laaja osallistuminen viime vuosien sosialistiseen liikkeeseen on turvannut bernsteiniläisyydelle näin nopean leviämisen?

Selitys (tn): ’akateemikko-kerros’ tarkoitti oppikirjan kirjoittamisen aikaan yleensä opillista sivistystä saaneiden ihmisten muodostamaa sosiaalista kerrosta. Todennäköisesti niin, että ’akateemikot’ olivat työtätekeviä oppineita erotuksena vetelehtivistä aikuisista, kuten aatelisista ja pääomatuloillaan elävistä porvareista.

Kysymyksiä (tn):
Oppikirjan kirjoittamisen aikaan opillinen sivistys takasi sen haltijalle selviä etuja verrattuna työläisiin ja
pikkuporvariston edustajiin. Turvattu, joskaan ei välttämättä ylellinen, toimeentulo erotti ’akateemikot’
työtätekevien proletaarisista kerroksista.
1) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, mikä on Suomen vanhassa Työväenliikkeessä (ennen 1918)
   ollut yliopistollista sivistystä saaneiden, puoluejohtoon nousseiden, akateemisten henkilöiden merkitys?
2) Olisiko Sinulla näkemys tai mielipide siihen, miten toisen maailmansodan jälkeen, Suomen
   Työväenliikkeen vapauduttua fasistisesta sorrosta, Suomen Kommunistiseen Puolueeseen pyrittiin
   saamaan jäseniksi lukeneistoon kuuluvia henkilöitä, joiden ainoa ansio ehkä oli vain työläistaustainen
   lapsuudenkoti?

KIRJA sivu 20 (puolivälissä)
  Juuri B. Kritsevskin oma esimerkki, vastaamme me tähän, osoittaa, että toisinaan nimittävät itseään marxilaisiksi henkilöt, jotka suhtautuvat historiaan kirjaimelleen ”Ilovaiskin tapaan”.

Selitys (oppikirja):
Ilovaiski, Dmitri Ivanovits (1832 – 1920)  --  suuntaukseltaan aristokraattis-monarkistinen historioitsija ja publisti; kirjoitti vallankumousta edeltäneen Venäjän alkeis- ja keskikoulujen historian oppikirjat. Niissä ylistettiin itsevaltiutta ja historia rajoittui pääasiallisesti tsaarien ja sotapäälliköiden toimintaan.

Saksan Sosialistisen Puolueen yhtenäisyyden ja Ranskan Sosialistisen Puolueen hajanaisuuden selittämi- seksi ei lainkaan tarvitse kaivella molempien maiden historian erikoisuuksia, vertailla sotilaallisen puoli-
absolutismin ja tasavaltalaisen parlamentarismin olosuhteita, eritellä Kommuunin ja sosialisteja vastaan suunnatun poikkeuslain seurauksia, …

Selitys (oppikirja):
Poikkeuslaki sosialisteja vastaan saatettiin voimaan Saksassa 1878 Bismarckin hallituksen toimesta työväen-  ja sosialistisen liikkeen tukahduttamiseksi. Tämän lain nojalla kiellettiin kaikki sosialidemokraattisen puolueen järjestöt ja työväen joukkojärjestöt, lakkautettiin työväenlehdistö, takavarikoitiin sosialistista kirjallisuutta, jne…. 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  8(8)
…verrata taloudellista kehitystä eikä muistella, miten ”Saksan
sosialidemokratian ennenkuulumattoman kasvun” seurauksena oli sosialismin historiassa ennen kuulumattoman tarmokas taistelu ei ainoastaan teoreettisia (Mulberger, Duhring, katederisosialistit), vaan myös taktillisia  (Lassalle) hairahduksia vastaan, ym. ym.
Kaikki se on tarpeetonta!  Ranskalaiset riitelevät siksi, että he ovat suvaitsemattomia, saksalaiset ovat yhtenäisiä siksi, että he ovat kilttejä poikia.     

  Pankaa merkille, että tämän verrattoman syvämielisyyden avulla ”jäävätään” tosiasia, joka kumoaa täydel- lisesti bernsteiniläisten puolustamisen.  Ovatko he proletariaatin luokkataistelun kannalla, sen kysymyksen voi lopullisesti ja peruuttamattomasti ratkaista vain historian kokemus. Siis tärkein merkitys tässä suhteessa on juuri Ranskan esimerkillä, joka on ainoa maa, missä bernsteiniläiset ovat yrittäneet itsenäisesti nousta jaloilleen saksalaisten virkaveljiensä (ja osittain myös venäläisten opportunistien:  vrt. ”Rabotseje Delo”,
nro 2 – 3 ), osoittaessa lämpimästi suosiotaan.
Viittaus ranskalaisten ”leppymättömyyteen” osoittautuu  --  ”historiallisen” (nozdrovilaisessa mielessä
”historiallisen”) merkityksensä ohella  --  yksinkertaisesti yritykseksi hämätä kiukkuisilla sanoilla kovin epämieluisat tosiasiat.  
 
 Selitys (oppikirja):
Nozdrjov   --  henkilötyyppi  Nikolai Gogolin teoksesta ”Kuolleet sielut”. Gogol sanoi Nozdrjovia ”historialliseksi henkilöksi”, koska kaikkialla, mihin hän ilmaantui, syntyi ”historioita” ja skandaaleja.

KIRJA sivu 23 (ylhäällä)
  Eikä siinä kaikki. ”Rabotseje Delo” esiintyy, kuten jo huomautimme, Venäjän sosialidemokratian edessä vaatimalla ”arvosteluvapautta” ja puolustamalla bernsteiniläisyyttä. Ilmeisesti sen on täytynyt tulla vakuut- tuneeksi siitä, että meillä on loukattu epäoikeudenmukaisesti ”arvostelijoitamme” ja bernsteiniläisiämme.
Keitä nimenomaan?  kuka?  missä?  milloin?  missä nimenomaan epäoikeudenmukaisuus on ilmennyt?
”Rabotseje Delo” vaikenee siitä nimeämättä yhtään kertaa ainoatakaan venäläistä arvostelijaa tai bernsteini-
läistä!

KIRJA sivu 24 (puolivälissä)
  Täten siis näemme, että ”Rabotseje Delo” jatkaa sitä piiloleikkiä, jota se on leikkinyt (kuten tuonnempana osoitamme) ihan syntymästään saakka. Ja tämän jälkeen kiinnittäkää huomiotanne tähän kehutun ”arvostelu-
vapauden” ensimmäiseen tosialliseen soveltamiseen. Todellisuudessa se johti heti siihen, että puuttui kaikkinainen arvostelu, vieläpä yleensä itsenäinen ajattelu.
  Sama ”Rabotseje Delo”, joka vaikenee venäläisestä bernsteiniläisyydestä aivan kuin salaisesta taudista
(Staroverin osuvaa sanontaa käyttääksemme),    Selitys (oppikirja):  ’Starover’ --  ”Iskran” toimituskunnan jäsenen Aleksandr Nikolajevits Potresovin salanimi. Myöhemmin hänestä tuli mensevikki.
ehdottaa tämän taudin parantamiseksi yksinkertaisesti jäljentämään  viimeisen saksalaisen reseptin saksalaista taudinmuunnosta vastaan! Arvosteluvapauden asemesta orjallista,..  vieläpä pahempaakin:
apinamaista matkimista!
Nykyaikaisen kansainvälisen opportunismin yhtäläinen yhteiskunnallis-poliittinen sisältö tulee esiin erilaisissa muodoissa kansallisia erikoisuuksia vastaavasti.

- Yhdessä maassa opportunistien ryhmä on esiintynyt ammoisista ajoista erikoisen lippunsa alla,

- toisessa opportunistit ovat hyljeksineet teoriaa harjoittaen käytännössä  radikaalisosialistien  politiikkaa,

- kolmannessa on muutamia vallankumouksellisen puolueen jäseniä loikannut opportunistien leiriin ja
  pyrkivät saavuttamaan tarkoitusperänsä  -  ei taistelemalla avoimesti periaatteiden ja uuden aktiikan
  puolesta,  vaan turmelemalla omaa puoluettaan vähitellen,  huomaamattomasti  ja, jos niin voidaan
  sanoa,  rankaisematta,

- neljännessä samanlaiset yliloikkarit käyttävät samoja keinoja poliittisen orjuuden pimeydessä ”legaalisen”
  ja ”illegaalisen” toiminnan välisten suhteiden ollessa peräti omalaatuisia  jne.    

                                                                                                                                                                                                                                                loppu 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti