torstai 26. toukokuuta 2016

Neuvostoliitto - osa 71

Hei,

aluksi lyhyesti nykyhetkestä. Eräs ystäväni totesi kerran "me haluamme EU:lle avoimen Venäjän". Mitä se tarkoittaa? Toisen maailmansodan jälkeen Atlantin länsipuolella haluttiin Yhdysvalloille avoin Eurooppa. Avoimuus tarkoittaa tietysti valtaa, mutta miten tätä valtaa käytetään? Tärkeintä on turvallisuuspoliittinen yhteistyö (suomeksi: Yhdysvaltojen johtama sotilasliitto) ja virkakoneistojen järjestäminen yhteisten arvojen pohjalta (suomeksi: ”avoimien” maiden poliittisen eliitin valvonta).

Talouden puolella avoimuus tarkoittaa ennen muuta rahamarkkinoiden yhtenäistämistä. Käytännössä tämä usein merkitsee Yhdysvaltojen valvomien rahalaitosten myöntämien lainojen vastaanottamista. Tämä tuo mukanaan lainaehdot. Lisäksi erilaisiin rahoitusvälineisiin piilotetaan Yhdysvaltojen sisäisiä riskiluottoja. Tämä merkitsee massiivisen jenkkivelan maksumieheksi joutumista.

Tässä mielessä Venäjällä ei ole pienintäkään halua olla avoin, ja ainakin tässä asiassa se on Neuvostoliiton ylpeä perillinen. Kun on tarpeeksi vahva ei tarvitse alistua ja voi käyttää oman tuotantonsa ja omat ansionsa oman maansa rakentamiseen. Irak ja Libya eivät olleet tarpeeksi vahvoja. Suomen asenteen voi huomata siitä, miten se suhtautuu muiden pienten kansojen itsenäisyyspyrkimyksiin: vihamielisesti ja pilkallisesti.

Yksi tämän sarjan tarkoituksista on kertoa siitä kuinka aidosti itsenäiset valtiot toimivat. Tärkeä osa siitä on kansankulttuuri.

Helsinki 26.5.2016

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
VUODEN 1967 AAKKOSET

Akimov [-í'-], Nikolai Pavlovitš (s. 1901)
lavastaja ja teatteriohjaaja

Neuvostoliiton kansantaiteilija ja teatterijohtaja. Akimov on työskennellyt vuodesta 1923 lavastajana Moskovassa ja Leningradissa. Teatteriohjaaja vuodesta 1929, Leningradin komediateatterin johtaja vuodesta 1935.

Lavastukset seuraaviin näytelmiin: Lope de Vegan "Koira häkissä", Saltykov-Štšedrinin "Varjoja", Švartsin "Jokapäiväinen ihme", Byronin "Don Juan".

Akimov on hienostunut taiteilija, täynnä huumoria ja älykkyyttä. Hän pyrki omaperäiseen taiteelliseen näyttämöilmaisuun.

Akimov on julkaissut teoksia näyttämötaiteen alalta.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
T. Auer täydentää: Nikolai Akimov kuoli syyskuussa 1968. Hänen tunnetuin tuotantonsa oli Hamlet-tulkinta vuodelta 1932, jossa hän esitti Ofelian humalaisena ilotyttönä ja kuninkaan haamun Hamletin kierona huiputuksena.

Hän kirjoitti kirjat "Teatterista" (1962) ja "Ei pelkästään teatterista" (1966). Kansantaiteilijan arvonimen hän sai vuonna 1960. Pietarin komediateatteri on nimetty hänen mukaansa.

Tässä vielä kiehtova kuvaus tuosta Hamlet-produktiosta englanniksi:

Kun vuonna 1932 nuoren teatteritaiteilija Nikolay Akimov teki suuntaamisen debyyttinsä  Hamlet ,  kukaan ei odotetaan todistaja yksi suurimmista skandaaleista Venäjän / Neuvostoliiton teatteri historia. Akimov tuotanto varten Vakhtangov teatterissa Moskovassa oli kaikki osa tunnetusti kiistanalainen tyyli Vsevolod Meyerhold (Venäjän Bertolt Brecht), mukaan lukien ilmeisesti epäkunnioittava pistemäärä yhtä nuorten Dmitri Šostakovitš. Silti jopa Meyerholdin arvosteli show vakavasti. With Ophelia kuvattiin humalaisen prostituoitu, ja Hamlet lyhyenä, rasvaa koomikko, on tuskin yllättävää, että kriittinen lausunto olisi pitänyt jyrkästi jakautunut, sopimalla vain että Šostakovitšin musiikki oli parasta tuotantoa. Vuosien Länsi näkymät - ilman hyötyä pääsy materiaalien Moskovan teatterissa arkistot - ovat jäykkiä ja reduktionistinen. Tapaustutkimuksena Neuvostoliiton määräraha Shakespeare, tämä Asiakirjassa ehdotetaan ymmärrystä Akimov aikeista enemmän maadoitettu asiakirjatodisteet, etenkin suhteessa yhteiskuntapoliittinen ja kulttuurinen ilmapiiri aikaa ja Šostakovitšin musiikkia, joka paradoksaalisesti, voi olla liian taitava hyvästä tuotannosta.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti