torstai 21. tammikuuta 2016

SAATTEEKSI (sarja Neuvostoliiton historiasta)

Minua on lähestytty maakunnista ja pyydetty lähettämään sarjan tähänastiset osat. Olen iloinen tästä pyynnöstä. Kukaan muu ei taida tehdä tätä juuri tällä tavalla. NL:n historia -sarjaa voi lukea luottavaisin mielin useastakin eri syistä.

1. En yritä tuputtaa mitään tiettyä historiantulkintaa enkä myöskään yritä toteuttaa jotain valmiiksi mietittyä henkilökohtaista suunnitelmaa.

2. Yritän jokaiseen jaksoon löytää jotain, mitä itse en vielä tiedä tai mitä en ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Lukija voi luottaa, että aina tulee jotain uutta ja mielenkiintoista.

3. Seuraamalla asioita aikajärjestyksessä on mahdollista ymmärtää jotain tapahtumien aiheyhteyksistä. Aikajanoja on ainakin neljä: Stalinin henkilöhistoria, 1920-luvun Stalinin kirjoitukset Leninistä ja Stalinin puheet toisen maailmansodan aikana sekä oman aikamme julkiset Stalin-arviot. Miksi keskityn Staliniin, siitä olen kertonut edellisissä osissa.

4. Tunnen antikommunistisen kaanonin sangen hyvin. Olen lukenut ja eläytynyt aiheeseen monilta eri kanteilta puolen vuosisadan ajan. Luulenpa tässä vaiheessa tunnistavani tahalliset vääristelyt ja höyrypäiden sepitykset, ja osaan jättää ne omaan arvoonsa.

5. Minulla on ollut tilaisuus keskustella aiheesta sellaisten henkilöiden kanssa, joilla on henkilökohtaista kokemusta Neuvostoliiton johdon ajattelusta ja toiminnasta. On paljon asioita, joista Suomessa ei puhuta eikä edes tiedetä. (Nämä eivät kuulu oman elämänkokemukseni piiriin, joten en voi niistä kirjoittaa, mutta näiden keskustelujen antama henkinen syvyys on olennaista realistisen ja moniulotteisen historiankuvan muodostumisessa.)

6. Olen avoin kriittiselle palautteelle. Mikäli se on rakentavaa, vilpitöntä ja perustuu jonkin asteiseen kokemukseen, otan sen innolla vastaan.

7. Neuvostoaikana olin aika jyrkästi kyseistä järjestelmää vastaan. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista tarvetta puolustaa Neuvostoliittoa. Siksi minulla ei myöskään ole 'lastua olkapäällä', kuten englantilaisilla on tapana asia ilmaista. Toisin sanoen minun ei tarvitse olla nolo mistään.

Tauno Auer 18.1.2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti