TYÖN JUHLAPÄIVÄ SUNNUNTAINA 30.8.2016
SFT retkeilee Suomenlinnassa
Suomen vanha työväenliike juhlisti elokuun viimeistä sunnuntaita viettämällä Työnjuhlaa. Vanhan työväenliikkeen piirissä päivä omistettiin etenkin ammattiyhdistystoimintaan liittyvien asioiden pohdiskelulle. Tuskinpa tässä suhteessa perinteet rikkoutuvat vaikka päivästä on muodostunut muutamien viime vuosien aikana SFT:n kesäinen päivä retkeilemiseen ja historiaan tutustumiseen.
Tänä vuonna eli tulevana sunnuntaina 28.8.2016 askeleemme suuntautuvat Suomenlinnaan, joka on yksi Unescon maailmanperintökohde luetteloon merkityistä kohteista. Sveaborgissa eli Viaporissa elikkä Suomenlinnassa on tavoitteena tutustua, linnakkeen historian ohella, vuoden 1906 Viaporin kapinaan sekä saarella olleen 1918 kansalaissodan jälkeiseen Punavankileirin historiaan. Punavankileirin historia ulottuu aina vuoteen 1919 alkupuoliskolle asti.
Suomenlinnaan on taltioitu myös maamme taantumuksellisten sotaisten tahojen synkkää historiaa yhteistyöstä saksalaisen sotaisan taantumuksellisen sotateollisuuden haaveiden toteuttamiseksi. Suomenlinnaan on taltioitu, kaikenkansan nähtäväksi, pätkä juuri tuota historiaa. Samalla se on myös historiaa kuinka Suomen sotainen taantumus auliisti avusti Saksaa rikkomaan ensimmäisen maailmansodan päättänyttä Versailles’ rauhansopimusta. Ikään kuin rauhansopimusten jatkumona Suomen sotaisat taantumuspiirit rikkoivat heti tuoreeltaan toisen maailmansodan päättäneitä Suomea sitovia sopimuksia. Osallistumalla sunnuntaiseen retkeen kuulet asiasta enemmän. Suomenlinnaan kätkeytyy monia muita tapauksia maamme itsenäisyyden ajalta. Tapauksia joita ei ole kaikkia vieläkään avoimesti selvitetty pohja mutiaan myöten.
Retkelle lähtijät kokoontuvat sunnuntaina 28.8.2016 kello 10.00 Kauppatorilla Suomen linnan lautanlaiturilla. Matka jatkuu siitä ensimmäisellä kello 10.00 jälkeen lähtevällä lautalla kohti Suomenlinnaa. Paluu on iltapäivän kuluessa, uskoisin kuitenkin sään salliessa, ei ennen kello 16.00. Suomenlinnan lautalla kelpaavat HSL:n liput aivan samalla tavoin kuin raitiovaunussa tahikka metrossa elikkä muissa HSL:n kulkuvälineissä. Matkasta velotetaan per suunta sisäisen matkan taksan mukaan.
Suomenlinnassa käynnistä ei SFT peri osallistumismaksua. Retkeilyllä noudatetaan omakustannus periaatetta joka tässä tapauksessa tarkoittaa: jokainen maksaa omat kulunsa itse.
Päivän aikana on tarkoitus tutustua Suomenlinnan museoon. Museoon peritään sisäänpääsy maksuna 7 € aikuiset; 5 € eläkeläiset 4 € lapset 7-17 vuotta; 0 € lapset alle 7 vuotta. Museo kuuluu myös Museokortin piiriin.
Luonnollisesti päivän aikana on tarkoitus poiketa kaffellekin jonkin paikallisen palveluntarjoajan toimipisteeseen.
Mitään erillistä ilmoittautumista mukaan lähtemisestä ei välttämättä tarvitse tehdä. Jos kuitenkin haluat ilmoittautua tai Sinulla on kysyttävää, niin voinet tehdä sen esimerkiksi sähköpostilla: timo.kangasmaa(at)hotmail.com tai pirauttamalla Timo Niemiselle (puh. 050 359 01 09).
Muista varustautua säätilan mukaan. Vielä aamulla ennustivat Työnjuhlan päiväksi kaunista ja leppoisaa päivää.
Muistutan tässä yhteydessä lisäksi seuraavista tulevista tapahtumista:
Helsinkiin ollaan järjestämässä lauantaina 3.9.2016 joukkokokousta nykyistä tasavallan poliittisen eliitin harjoittamaa politiikkaa vastaan.
SFT:n opintopiiri lopettaa kesälomansa 12.9.2016 kokoontumalla kello 17.00 Tikkurilassa.
Myöhemmin syksyn toiminnasta lisää.
Uudessakylässä 23. elokuuta 2016
Timo Kangasmaa
SFT:n puheenjohtaja
timo.kangasmaa (at) hotmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti