torstai 29. joulukuuta 2016

Koska Stalin oli tulossa siihen Teheranin konferenssi

29/11/2016 (29/11/2016)  10
Lähde: Regnum raportoi IA
välillä 28/11-01/12/1943 Iranin pääkaupunki Teheran, johtajat Neuvostoliiton, USA: ssa ja Isossa-Britanniassa - Stalin, Roosevelt ja Churchill keskustelivat rintamilla toisen maailmansodan. Tässä konferenssissa, on kirjoitettu paljon, kuvattiin kuuluisan elokuvan "Teheran-43", on muistoja Neuvostoliiton vakoojia. Tästä huolimatta on vielä paljon ratkaisemattomia salaperäinen tarinoita. Yksi heistä - sekä tapoja, joilla johtajat Neuvostoliiton, Britanniassa ja Yhdysvalloissa matkusti Teheraniin tänään se.
Kartta Iran.  Teheran.  raja 1941-1943
Kartta Iran. Teheran. raja 1941-1943
Tiet, jotka olivat liittolaisia ​​Moskovassa, Washington ja Lontoo Teheraniin, olivat täynnä vaikeuksia ja vaaroja. Stalin, Churchill ja Roosevelt vaihdettiin 32 viestit ennen määrittämistä päivämäärä ja kokouspaikan. Stalin ehdotti järjestää konferenssi Neuvostoliitossa - etelässä, Astrakhan tai pohjoisessa, Arkangelissa. Roosevelt uskoi myös, että Neuvostoliitto aluetta ei sovellu neuvottelu, ja tarjoutui tulemaan Alaskaan. Vaihtoehdot Bagdadin ja Kairon hylättiin. Churchill puhui Scapa Flow Orkneysaarten, Englannissa. Lopulta päätimme Teheran. Syyt ovat selvät. Sen alueella kontrolloitiin Neuvostoliiton, brittiläiset ja amerikkalaiset joukot osittain. Osa puna-armeijan ja British sotilasosaston merkitty Iran lopulla 1941. Yhdysvaltain joukot olivat siellä lopussa 1942. Mutta Iranin tilanne oli edelleen vaikea. Kun luopumista ja lähdön Reza Khan nostettiin valtaistuimelle hänen vanhin poikansa, Mohammed Reza. Virkamiehet Saksasta ja sen liittolaisten, samoin kuin suurin osa niiden tekijöiden internoiduille ja karkottaa. Kuitenkin syyskuun alussa 1943 Teheranissa hylättiin kaksi ryhmää saksalaisen sabotoijat, yksi alue, jossa kashkayskie heimot elivät, toinen - kautta Turkin rajan varjolla kauppiaiden teetä. Se liittyy siihen, että tietoja ehdotettua kokousta Teheranissa, Stalin, Churchill ja Roosevelt ovat tunnettuja kuten Saksan sotilastiedustelun. Historioitsijat uskovat, että "vuoto" tuli conspiratorial Abwehr agentti "Cicero" in brittilähetystön. Perusteella näiden tietojen päämajassa amiraali Canariksen oli suunnitelma "Operaatio pituushyppy", jonka tarkoituksena on poistaa johtajien "Big Three" .tak vaaroista Stalinin, Roosevelt ja Churchill olivat todellisia.
Amerikkalainen taistelulaiva "Iowa"Amerikkalainen taistelulaiva "Iowa"
13 marraskuu 1943 taistelulaiva "Iowa" saattamana hävittäjää, kantaen presidentti Roosevelt tuli Atlantin valtameren menossa Afrikan rannikolla ja aamulla 20. marraskuuta ankkuroituna Algerian satamassa Oran. 22 marraskuu Rooseveltin kone laskeutui Kairon lentoasemalla RAF. Churchill matkusti Plymouth kyytiin "Rinaun", joka aamulla 21. marraskuuta ankkuroitu Alexandria. Kairossa, kahdenvälistä angloamerikkalaisten puhuu, joka pidettiin "synkronoida kellot" ennen kokousta Stalinin Teheranissa. 27. marraskuuta Roosevelt saapui Kairon lentokentällä. Klo 7, presidentin kone "pyhä lehmä" lähti pois ja sen jälkeen lähes seitsemän tunnin non-stop lento laskeutui Teheranin lentokentällä. Amerikkalainen turvallisuus palvelu tiukimmat salaisuuden - lähes kukaan tapasi presidentti, se ei rakennettu kunnia. Ilman saattajaa panssariajoneuvoja Roosevelt eteni Yhdysvaltain operaation Iranissa, tulee vieras Amerikan lähettilään Louis Dreyfus. Churchill lähti Kairosta Teheran myös aamunkoitteessa 27. marraskuuta, mutta matkalla. Teheranissa, hän kohtasi hyvin fanfaari ja vähäisempää suojelua.
Presidentti Franklin D. Roosevelt on C-54 Skymaster (ilma nimeltään "pyhät lehmät")
Presidentti Franklin D. Roosevelt on C-54 Skymaster (ilma nimeltään "pyhät lehmät")
Erityisiä turvatoimia Stalinin saapumisesta Teheranissa sitoutui ja Moskovassa. Ensinnäkin sana "Teheran" oli ankarasti kielletty ryhtyä salaista kirjeenvaihtoa. 12 lokakuu 1943 in Astara alueella Azerbaidžanin saapui erityinen rykmentin NKVD. Tehtävä ja joille tämä osa oli varta, oli turvallisuuden varmistamiseksi Teheranin konferenssissa. Jos me lähestymään muodollisesti näkökulmasta tietojen valmistettu jollakin venäläisen erityisen reitillä Moskovasta Stalinille Teheranissa ja julkaistu yksi painokset sanomalehden "Komsomolskaja Pravda", ei ole akuutteja ongelmia. Varsinkin kun sisältämät tiedot tätä materiaalia, eivät kumartua epäilyjä puolelta moderneimmista istorikov.No.
Erityinen junan numero 501
Erityinen junan numero 501
Illalla 22. marraskuuta 1943 Joseph Stalin, Vyacheslav Molotov ja Klim Voroshilov palvelee erityinen juna Moskovasta Baku. Erityinen junan numero 501 oli reitillä Moskova - Stalingrad - Baku. Stalin oli sijaitsee erillisessä panssaroitu auto, vesivshem yli 80 tonnia. Erillisessä auton ja ajoi Beria, virkamiehet ulkoministeriön ja Pääesikunnan. Matkalla oli "seikkailuja." Klo yksi sivustot, miten juna oli lähes osui raid Saksan pommikoneet. Oli teknisiä ongelmia. Kuten seuraa raporteista, se tapahtui ", koska erottaminen viallisen veturien joissa sulaa, polttava laatikot, havaitseminen rikki kiskojen ...". Junan miehistö tuskin mahtuvat aikatauluun. 26 marraskuu erityinen junan numero 501 saapui asemalle Kilyazi että 85 km Baku.
Erityinen junan numero 501
Erityinen junan numero 501
Äskettäin Baku Elchin Hasanov, historioitsija pyrkinyt auttamaan paikallisia arkistojen raportointia, koottava, ilmeisesti yksi Azerbaidžanin puolueen työntekijöitä. Se väittää, että Stalin kuitenkin saapui päärautatieasemalle Baku "Sabunchu", jossa hän tapasi silloisen ensimmäinen sihteeri Azerbaidžanin Mir Jafar Bagirov. He istuivat poliisiautoa, ja pyysi Stalin ratsastaa kaduilla Baku, kun hän oli täällä edellisen kerran vuonna 1920. Muutamaa tuntia myöhemmin, mukaan historioitsija, Elchin Hasanov, Stalin lensi Teheranissa. Nyt yrittää verrata edellä mainittuja tietoja, jotka sisältyvät muistelmat Alexander Paton Golovanov, komentaja pitkän kantaman ilmailun. "Se oli neljä aamulla Bakussa, kun pyysin Sergei Kruglov päällikkö toiminnan NKVD, ja sanoi, että viisi minun täytyy olla asemalla - sanoo Golovanov. - Ei ole aikaa pysäyttämään junan enemmän kuin kuulin hänen nimensä, ja meni autoon, jossa olin kutsuttu. Se läpäisi hyttiin, jossa lisäksi Stalin olivat Voroshilov, Molotov ja Beria. Sen jälkeen tervehdys Stalin kysyi jos kaikki oli kunnossa. Vastataan myöntävästi, minä kerroin että sää, kuten sanotaan, tilauksesta. Ympäri hiljainen, rauhallinen reitillä, ei ole turbulenssia. Kuunneltuaan minua, Stalin sanoi, että on päivä jäljellä. Teheranissa on huomenna, ja niin hän tarjoaa minulle lentämään sinne ja takaisin illalla, ja huomenna lentää yhdessä Teheraniin. Päätös tehtiin, ja jonkin ajan kuluttua he kaikki menivät lentokentälle, jossa on jo odottamassa konetta. Autot nousivat siivilleen, mielestäni kahdeksalta aamulla. Ilma tuli Teheranin erinomainen. "
Alexander Golovanov
Alexander Golovanov
Mutta Alexander Golovanov ei aseta "piste". Aikana, jolloin siellä julkaistiin muistelmissaan samanlaisia muistoja jo julkaistu Marshal SM Shtemenko. Tältä osin Alexander Golovanov katsoi tarpeelliseksi tehdä seuraava huomautus: "Jotkut kirjoittajat yrittävät kuvata muistelmat Stalinin operaation Teheraniin omalla tavallaan, ikään kuin ne olisivat siellä, tai ainakin tietää miten oli valmistautuminen lentoa, ja hänen organisaatio. Esimerkiksi, SM Shtemenko hänen ensimmäinen kirja, "General Staff sodan aikana", kirjoittaa: "... Illalla saapui Bakussa. Täällä jokainen paitsi minä joutui autoihin ja jonnekin lähteä. Vietin yön junassa. Kello 7 aamulla pysähdyimme minua, ja menimme lentokentälle. On lentokentän oli useita C-47 lentokoneen. Yksi niistä käveli komentaja ilmavoimien AA Novikov ja komentaja AFLRO AE Golovanov. Toinen lentokone huomasin lentäjä Tiesin, VG Grachev. Klo 8 päälle lentokentän saapui IV Stalin. Novikov kertoi hänelle, että välittömästi lentokoneen lähtö tuotti kaksi: yksi niistä on kenraalieversti Golovanov, toinen - eversti Grachev. Puoli tuntia myöhemmin kaksi autoa menee ryhmän kanssa työntekijöiden Commissariat. AA Novikov kutsutaan ylipäällikkönä kone Golovanov. Aluksi hän ilmestyi, hyväksynyt kutsun, mutta muutaman askeleen, sitten pysähtyi.
Lentomarsalkka Alexander Novikov komentopaikalla.  1943
Lentomarsalkka Alexander Novikov komentopaikalla. 1943
- Kenraalieversti harvoin johtaa ilma, - sanoi Stalin - me paremmin mennä eversti. Hän poikkesi Grachev. Molotovin Voroshilov, ja seurasi häntä.
- Shtemenko myös valita meille tavallaan tietoa tilanteesta - sanoi Stalin, jo kiivetä tikkaita.
"Täytyy sanoa, että on kirjoitettu SM Shtemenko ei vastaa todellisuutta, - sanoo Golovanov. - Ensinnäkin, juna saapui Bakussa aikaisin aamulla, ei iltana; Toiseksi, AA Novikov ei voinut kävellä AE Golovanov noin kone yksinkertaisesti siksi Novikov ei ollut siellä, ja noin Stalinin lento Teheran, hän ei tiennyt mitään. Jos Novikov oli todella lentokentällä, hän ei voinut raportoi korkeimman eversti-General Golovanov, koska jälkimmäinen oli listalla marsalkka; Kolmanneksi, kukaan, Stalin ei tehnyt mitään keskustelua lentokentällä, sillä ja suorittaa joitakin hänen ei ollut tarvetta, koska kaikki lento kysymykset on ratkaistu autossa. En kanna sitä kaikkea, kuten henkilö, joka kantoi suoraan vastuussa miten koko organisaatio, ja itse lento Teheraniin ja päinvastoin. "
Mutta edessämme ovat yksin "Memories" kirjoittanut työntekijä valtion Security Alexander Jašin: "Stalin seurueineen välittömästi eteni lentokentälle, jossa he odottivat kuusi amerikkalainen lentokone" Douglas "C-47. Kuten Teheranissa, ja koko valtuuskunta lensi takaisin samassa tasossa, eli mielestäni oli hyvin vaarallinen. Ruorissa ensimmäinen kone oli komentaja Pitkän Range Aviation Marshal Alexander Golovanov, ja toinen - Stalinin henkilökohtainen lentäjä, eversti Valentin Grachev. Kun Neuvostoliiton johtajat tulivat ensimmäinen kone, hän aivasti moottori. Ja tämä, kuten tiedätte, huono enne. Stalin kääntyi ympäri, ja he kaikki menivät toiseen tasoon - ja Grachev. Lento Baku Teheran kesti 50 minuuttia. "Douglas" Stalinin aluksella laskeutui turvallisesti Teheranissa "Noin kello 26. marraskuuta.
C-47
C-47
Nyt tulee puolestaan lainata yhden "muistoja" väitetty todistajan Juri Tikhonov tapahtumia, joita seurataan Lipetsk toimittajat: "Aamulla kello neljä, Stalin saapui Kilyazi asemalla 85 kilometrin päässä Baku. Seuraava pysäkki - sotilaallinen lentokentällä "Bina", jossa Neuvostoliiton valtuuskunta lentää Iraniin. Leader annettiin yksi kuudesta "Douglas" C-47. Tiedetään, että komentaja miehistön oli espanjalainen, joka opiskeli Lipetsk Air Base. " Mutta lopulta se sekoittaa tilannetta poika Sergo Beria Lawrence. Hän sanoo kuitenkin, viitaten tarinan jo sanoi Sergei Shtemenko, kun taas johtaja Operations osaston Pääesikunnan, "oli kirjoitustaitoinen on Stalingrad, sitten ajoi Kizlyar, Makhachkala. Noin kohdeasema Sergey Matveyevich ei ollut aavistustakaan. Vain kerran, kutsuva Shtemenko jälkeen kertomuksen tilanteesta rintamilla lounas Stalin puhui hänen kumppaninsa siitä joitakin konferenssin, jonka piti osallistua, Roosevelt ja Churchill. Me söimme puolentoista tunnin, ja kaikki tällä kertaa puhe oli vain tulevan kokouksen. Mukaan General Shtemenko, saapui Bakussa illalla. Aamulla asfaltilla oli useita C-47 konetta. Yksi heistä käveli ilmavoimien komentaja, tulevaisuudessa Air Pääyhdyshenkilön ja kahdesti Neuvostoliiton sankari, Alexander Novikov, joka on myös sijainen Commissar puolustusministeriön ilmailun ja komentaja pitkän kantaman ilmailun Myös tulevaisuuden Pääyhdyshenkilön Aviation Alexander Golovanov. Toinen lentokone, General Shtemenko näki tutun lentäjä VG Grachev. Kun kahdeksan aamulla lentokentälle Stalin tuli Novikov kertoi, että ovat valmiita lentämään kaksi konetta. Ensimmäinen kenraalieversti Golovanov, toinen - eversti Grachev. Korkea Golovanov tarjotaan lentää. " "Katse takaisin tässä tapauksessa yleinen Shtemenko Army jäi yksi yksityiskohta - Eversti V. Grachev ohjatut ilma GKO jäsen Lavrentiy Beria - sanoo Sergo edelleen. - Yhdessä he saapui Teheraniin - Stalin, Molotovin Voroshilov, ja isäni. Sama kone lensi ja General Shtemenko ja raportoidaan ilmassa päät maan vallitsevan tilanteen edessä viime päivä. Tasossa, joka johti kenraalieversti Golovanov lensi korkeat virkamiehet ulko- ja turvallisuus. Sen jälkeen kurssi näiden koneiden Teheranin kesti muutaman lentokoneita. Jälkeen kolmen tunnin lento, eversti Grachev otti kone laskeutumaan. "
Näkymä avaruuspilottina C-47
Näkymä avaruuspilottina C-47
Lopuksi, emme voi jättää huomiotta toisen asiakirjan, joka oli meidän hallussa. Hän kuuluu osapuolelle Suuren isänmaallisen sodan Vasily Sviridov - yksi ensimmäisistä Novorossiyskissä, joka sai Order of the ikimuistoinen "Marshal Zhukov - puolustajana Venäjän." "Stalin saapui Teheraniin päivänä ennen avaamista konferenssin - sanoo Sviridov. - Tietysti, tuolloin se oli valtionsalaisuus. Stalin saapui Teheraniin tavallisena plane - "maissille" General Shtemenko. Olen töissä tiesivät, että Moskovasta, Stalin sai ambulanssi kone Krasnovodsk, ja sitten hinata lautalla poikki Kaspianmeren Iranin satamaan, ja sieltä Teheran liikaa. " Se on tässä versiossa Stalin ei ollut Bakussa siitä Krasnovodsk voivat nousta koneeseen ja ulos Stalingradin ja sitten lentää Iranin satamakaupunki Anzali, jossa asema Teheraniin 100-150 km.
Vertaamalla tosiasiat, emme kyseenalaista todistajan todistus "arvovaltainen osallistujien tapahtumista. Ne usein lähentyvät yksityiskohdissa, mutta vakavia perustavanlaatuisia eroja, jossa historioitsija on lähes mahdotonta saada rahat riittämään. Miten esimerkiksi arvioida muistoja Stalinin henkilökohtainen tulkki Valentine Berezhkova, joka luettiin lähes koko maa: "Moskovassa, kaikki oli valmis lähtemään Teheran varten konferenssi kolmen vallan. Hän johti Stalinin, Molotovin Voroshilov (myöhemmin, Teheranissa, ne yhdistettiin Beria). Ne ovat panssaroitu juna meni läpi Baku Iraniin, kun minä, ehdoista oli lentää lentokoneessa. " Tämän version, Berijan seurasi Teheran sen erityinen reitti ja liittyi Neuvostoliiton valtuuskuntaa vain Iranissa. Joka tapauksessa, käy ilmi, että Stalin saapui Teheraniin hänen erityinen juna numero 501, mieluummin kuin lentäen, mukaan "todistajien". Kuinka sitten nämä tosiasiat olisi arvioitava koko lauseita Valentine Berezhkova, joka on nyt hyvässä uskossa viitataan monet historioitsijat. Esimerkiksi yksi heistä: "Minun kone oli myöhässä matkalla, ja minä murtautui suurlähetystön rakennuksessa vain 15 minuuttia ennen kokouksen" Big Three ". I anteeksi Stalinin. Hän oli marsalkka n yhtenäinen, mutta kuten aina, sotkuinen: in rypistynyt housut ja sen jatkuva pehmeä valkoihoinen saappaat. Kuriles ei putki (lääkärit kielletty häntä), ja savukkeet "Flor Hertsegovina". Stalin sedately tahtiin ympäri huonetta. Syksy oli ihana täällä: lämpö, ​​kaikki kukat ikkunan auringonvalossa kaataa. Stalin sanoi: "Toveri Berazhkou, haluaisin istua ikkunassa - tämän paikan (hän ​​osoitti sohvan). Roosevelt on pyörätuolissa - edessäni ... tajusin, että hän halusi istua selkä valoa. Stalin ei halunnut ensimmäinen vaikutelma isorokko hänen kasvoillaan oli epämiellyttävä ... presidentti Roosevelt toi palvelijan huoneen Filipino. Johtajat kahden suurvallan tapasivat ensimmäisen kerran, mutta neuvottelujen aikana ilmakehä luottamusta, rento, tehtiin alustava tutkimus toisistaan. "
Stalin ja Roosevelt
Stalin ja Roosevelt
Neuvostoliiton valtuuskunta lähti Teheranissa iltapäivällä 2. joulukuuta. 1943. Ensin Teheranin lentokentälle, joka on vahvasti vartioi erityisesti käyttöön Iranin pääkaupunki rykmentti, nousi ilmaan, kaksi kaksimoottorinen lentokone. Yhdessä niistä oli IV Stalin toisessa - asiantuntijaryhmä Pääesikunnan. Jonkin ajan kuluttua Teheranissa sotilaallisiin radio kertoi, että kone laskeutui Bakussa. Ei mitään seikkailu takaisin kotiin, Roosevelt ja Churchill. Kirjeessään Roosevelt 6. joulukuuta 1943 Stalin huomata menestys Teheranin konferenssi ja erityinen merkitys päätöksensä, kirjoitti: "Toivon, että yhteinen vihollinen kansojemme - natsi Saksa - pian se tuntuu" 07 joulukuu 1943 Neuvostoliiton lehdistössä, se raportoi kokouksesta johtajat Neuvostoliiton, Yhdysvaltain ja Britannian Teheranissa, painetun tekstin ilmoituksen ja muiden asiakirjojen hyväksyi konferenssin aikana. Tänä päivänä Neuvostoliitossa ensimmäisen kerran se tuli tietoiseksi siitä, että Stalin oli matkustanut Moskovasta, ja neljän päivän oli mukana neuvotteluissa Teheranissa Yhdysvaltain ja Britannian johtajat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti