Monen monet kansainväliset sopimukset samoin kuin Suomen perustuslaki takaavat ihmisille erilaisia perusoikeuksia. Näitä ovat mm. poliittiset oikeudet, kokoontumisen, mielipiteen- ja sananvapaus. Ilman perusoikeuksien täysimittaista toteutumista ei voi olla aitoa kansanvaltaista demokratiaa.
Hallituksen esitys 93/2016, ”Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain 34 a luvun, pakkokeinolain 10 luvun ja poliisilain 5 luvun muuttamisesta”, on muotoilultaan ja perusteluiltaan pelottavan väljä.
”Rikoslain 34 a luvun 1 §:n soveltamisen kannalta ja muidenkin terrorismirikosten tunnusmerkistöjen kannalta olennainen terroristinen tarkoitus määritellään luvun 6 §:n 1 momentissa. Rikoksentekijällä on sellainen [terroristinen] tarkoitus, jos hänen tarkoituksenaan on
1) aiheuttaa vakavaa pelkoa väestön keskuudessa
2) pakottaa oikeudettomasti jonkin valtion hallitus tai muu viranomainen taikka kansainvälinen järjestö tekemään, sietämään tai tekemättä jättämään jotakin
3) oikeudettomasti kumota jonkin valtion valtiosääntö tai muuttaa sitä tai horjuttaa vakavasti valtion oikeusjärjestystä taikka aiheuttaa erityisen suurta vahinkoa valtiontaloudelle tai valtion yhteiskunnallisille perusrakenteille tai
4) aiheuttaa erityisen suurta vahinkoa kansainvälisen järjestön taloudelle tai sellaisen järjestön muille perusrakenteille.”
Näillä määrittelyillä esimerkiksi perustellunkin kritiikin esittäminen julkisesti tai yksityisesti minkään maan hallituksen, valtion, kansainvälisen järjestön tai Euroopan unionin toiminnasta tai talouden hoidosta voidaan tulkita terroristiseksi teoksi tai terroristisen teon aikeeksi.
Perustellun kritiikin esittäminen horjuttaa uskoa yhteiskuntajärjestyksen toimivuuteen kyseenalaistamalla vallitsevan valtarakenteen tavan toimia. Osuva kritiikki saattaa myös synnyttää pelkotiloja ja nostattaa vihaa väestön keskuudessa. Pyrkimys muuttaa huonosti toimivaa järjestelmää – rauhanomaisiakin keinoja kuten sananvapautta käyttämällä – voidaan kriminalisoida terroristisina aikeina.
Laittomien sotien arvostelu samoin kuin valtion demokratiaa vastaan tekemien rikosten (SCAD, State Crimes Against Democracy) esiintuominen kriminalisoidaan.
Laajempaa kuvaa ajatellen tällaiset väljästi muotoillut lait vaikeuttavat esimerkiksi tutkivien journalistien työtä samoin kuin mediatalojen julkaisutoimintaa pakottamalla tiedottamisen pysymään valtarakenteelle sopivissa mielipidekäytävissä. Poliittiset oikeudet sekä mielipiteen, sanan ja kokoontumisen vapaus eivät voi täysimittaisesti toteutua tällaisen lain hyväksymisen jälkeen.
Kääntöpuolella näyttäytyvät lakiesitysten sisään rakennetut kaksoisstandardit: omavalvonta ei ns. länsimaisessa arvoyhteisössä toimi sen enempää kuin muuallakaan. Monen valtion (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Turkki, Israel, Saudi-Arabia jne) tai kansainvälisen järjestön (esimerkiksi Nato) toiminta todistettavasti täyttää hallituksen esityksessä kuvaillut terrorismiin yllyttämisen, terrorismin rahoittamisen ja tukemisen sekä varsinaisten terrorististen tekojen määritelmät. Kukaan tuskin luottaa siihen, että esimerkiksi Natoa vedettäisiin vastuuseen terrorismin tukemisesta. Lait pitäisi kirjoittaa siten, että ne kohtelevat kaikkia vastuullisuuden suhteen tasa-arvoisesti.
Lähteet
Hallituksen esitys 93/2016: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain 34 a luvun, pakkokeinolain 10 luvun ja poliisilain 5 luvun muuttamisesta http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2016/20160093
Finlex, esitykset. Vireillä http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/vireilla/
Suomen perustuslaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Lainkirjoittajan opas, perusoikeudet lainkohdittain http://lainkirjoittaja.finlex.fi/4-perusoikeudet/4-2/
HRCR: Freedom of expression (Article 16) http://www.hrcr.org/safrica/expression/
European Court of Human Rights http://www.echr.coe.int/pages/home.aspx?p=basictexts
Council of Europe | European Treaty Series No.5: Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, as amended by Protocol No. 11 http://www.unhcr.org/4d93501a9.pdf
European Convention on Human Rights as amended by Protocols Nos. 11 and 14, supplemented by Protocols Nos. 1, 4, 6, 7, 12 and 13 http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
European Parliament (18.12.2000): Charter of the Fundamental Rights of the European Unionhttp://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_en.pdf
Jaakola, Jarkko |Kansalainen.fi (22.1.2016): USA aloittaa Euroopan NATO-kriittisiin puolueisiin kohdistuvat tutkimukset https://www.kansalainen.fi/usa-aloittaa-euroopan-nato-kriittisiin-puolueisiin-kohdistuvat-tutkimukset/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti