torstai 30. kesäkuuta 2016

Nykyinen tarina: CIA ja Cultural kylmän sodan. Frances Stonor Saunders by
 28 kesäkuu 2016 Iroel SÁNCHEZ
2
      10 äänet

Kirjoittaja kattavin tutkimuksia aiheesta oli Kuubassa ja 2003 esitti kirjassaan CIA ja Cultural kylmän sodan. Nyt he palaavat perustukset, julkaisut ja tapahtumat "kanssa hyödyllisyys suosiva", jotka kutsuvat itseään ", kuten ei-kommunistinen Vasen" ja myös palauttaa "tehokkain muoto propagandaa", sellainen, jossa "yksilön toiminut suuntaan odotettua syistä hän uskoi oli omat "hyviä rereading.

Kuka maksoi putkimies?: CIA ja kulttuurikeskus kylmän sodan. Frances Stonor Saunders varten.

Se oli toukokuussa 1967. salit uuden päämaja CIA Langley, Virginia, ilmapiiri hätätilanteessa hengitti. CIA, joka 20 vuotta oli melkein onnistui esiintymään täysin salaa, nyt edessään syvä kriisi pr. Tarina siitä, miten CIA oli vallankumousyrityksistä, salamurhat ja lisäylitys demokraattisesti valittujen hallitusten, oli levittänyt ympäri maailmaa sen lehtien etusivuille huolimatta parhaansa välttää sitä. Historiaan Vietnamin sodan, ja keskellä ilmapiiri kasvava kansallisen tyytymättömyyttä, CIA, joka siihen saakka oli ollut arvostettu instituutio, se alkoi näkyä niin kovaa norsu kansainvälisessä politiikassa. He olivat altistuneet likaisen yksityiskohtia laskeuman Premier Mossadeqin Iranissa vuonna 1953; karkottamista hallituksen Arbenz Guatemalassa 1954; tuhoisan Sikojenlahden toiminta; ja miten CIA oli vakoilla kymmeniä tuhansia amerikkalaisia ​​ja kielsi tällaisen toiminnan kongressille, nostaa uudelle tasolle taidetta valehtelee. Sodanjälkeisen ajan avattiin ääni musiikkia historiallisen lupauksia Yhdysvalloissa, mutta nämä nyt näyttivät enemmän kuin mitään kyynistä puhe on Bourbon monarkia.

Frances Stonor Saunders on kirjamessujen Havana 2003
Frances Stonor Saunders on kirjamessujen Havana 2003

Paljon on kirjoitettu noin vuodesta dramaattisin toiminnan näkökohdista, CIA ja vielä vähän on sanonut hänen arvokkain koru: ohjelmansa psykologinen ja kulttuurinen sota. Romahdettua Neuvostoliiton ovat paljastaneet runsaasti näyttöä Kremlin taistelua ideologisia herruudesta. Tiedämme miten Kominform järjestänyt laajan kulttuurisen hyökkäyksen paitsi itäblokin vaan myös muualla maailmassa saadakseen käännynnäisiä ehdotusten kommunismin. Kuitenkin ne ovat tiedossa vähemmän näyttöä siitä, miten, on kylmän sodan, hallitus Yhdysvalloissa tarkoitettu valtavia resursseja oman kulttuuriyhteistyöohjelman sodan.

Avainasemassa tässä ohjelmassa oli uskoa, että tuollaista. Kuten yksi strategit kylmän sodan: "Tapa tehostamisvälineenä työtä propagandaa, että näyttää siltä, ​​että on olemassa jonkin verran propaganda työtä." Näin ollen älykkyys laite Yhdysvalloissa CIA toimii enintään harkintavaltaa. Mikä päämääriin? Sammuta kiinnostusta kommunismi, hälventämään ajatus, että neutraali kanta oli varteenotettava vaihtoehto yhteydessä kylmän sodan, stimuloivat visio Yhdysvaltain valvojana vapauden ja lisää mahdollisuuksia laajentamiseen tämän kansakunnan.

índiceEsta kampanja, joka huipussaan valtava resursseja, ei pyritty massoja, vaan älymystö; Sen pitäisi ajaa ylhäältä pohjaan. Addressing kulttuurinen eliitti pyrittiin tekemään pysyvää muutosta suhteessa ulkopolitiikkaa Yhdysvaltojen, poliittisesti oikein. Olisi älymystöä Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, joka suoraan tai välillisesti vaikuttaa asenteisiin, jotka oli valta käsissään. Kuten kerroin virkamies CIA ", joita virasto ehdotettiin kouluttaa ihmisiä, oman päättelyn, olivat vakuuttuneita siitä, että kaikki, mikä teki hallitus Yhdysvalloissa oli oikeassa."

Koska omat syntymistä vuonna 1947, CIA perustettu pohjalta "konsortio" luoda laaja ja vaikutusvaltainen verkosto tiedustelupalvelun henkilöstö ja poliittisia strategit ja käyttää yrityksen järjestelmää ja vanhan suhteet yliopistojen Ivy League. Sen tarkoituksena oli leviämisen estämiseksi maailmankommunismi ja etujen edistämiseksi ulkopolitiikassa Yhdysvalloissa. Tuloksena oli tiivis verkosto työskentelevien edistämisessä ihanteellinen: maailma tarvitsi uuden Valistuksen, ja tämän ajanjakson olisi nimeltään "The American Century".

Tämä yhteenliittymä oli salainen ase kylmän sodan Yhdysvalloissa; ase kulttuurin alalla oli suuri vaikutteita. Tietoinen tai ei, osoittaa mielipiteesi, sodanjälkeisessä Euroopassa (ja myös Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikkalainen kehitysmaissa) muutaman kirjailijoita, toimittajia, runoilijoita, taiteilijoita, historioitsijat, tutkijat ja kriitikot olivat joiden nimet eivät ole, tavalla tai toisella, jotka liittyvät tähän peitellyn yritykselle. Nimissä ilmaisunvapauden, älykkyys laite Yhdysvaltain-yli 20 vuotta kiistattomia ja salainen suoritettu maailmanlaajuisesti sustanciosamente maksetaan kulttuuritapahtumien sarjan toimintaa.

Näin kylmän sodan määriteltiin "taistelu miesten mielissä" ja koottu suuri joukko kulttuuri-aseita kuten lehtiä, kirjoja, tapahtumia, seminaareja, näyttelyitä, konsertteja ja palkintoja.

Tämä salainen kampanja pyrki loikkaus monien älymystön jotka, kolmekymppinen, oli liittynyt vasemmalle. Aikoina Espanjan sisällissodan ja Great Depression, nämä älymystö oli nähnyt marxismissa ja kommunismin lupaus valoisa tulevaisuus; kuitenkin, kuten neljänkymmenen, kun ensimmäinen stalinistisen tutkimuksissa alkoi, he ymmärsivät, että he olivat rakentaneet vääriä odotuksia. Kaikkiaan sekavuus, he viettivät loput vuosikymmenen ihmettelikin missä virhe; joten jo fifties monet näistä älymystön tuli liberaali (ja ei niin liberaali) kommunisminvastaista ja olleet kaukana uutta ja miellyttävä suhteet kylmän sodan Yhdysvalloissa.

Arthur Koestler yksilöt personoida tämä dramaattinen ideologinen uudelleen suuntaaminen. Koestler, joka oli aktivisti palveluksessa kommunismin, olivat osoittaneet kyllästymisestä tuhoisa kritiikkiä, Darkness at Noon (Darkness at Noon), paljastaminen Neuvostoliiton julmuuden merkitsi hänen Valtuuskirjojen kuin kommunisminvastaista. Myöhään neljänkymmenen, Koestler toiminut neuvonantajana Britannian ulkoministeriön, Yhdysvaltojen ulkoministeriön ja jopa työskenteli CIA. Koestler tehty näiden laitosten ymmärtää hyödyllisyyttä suositaan niitä, jotka tuohon aikaan jo määritelty itsensä ei-kommunistinen vasemmalle, mikä vastasi kaksi tavoitetta: saavuttaa tietty läheisyys "progressiivinen" ryhmiä, jotta voidaan seurata niiden toimintaa ja pehmentää sen vaikutus läpi saman vaikutteita ryhmissä itse, mikä johti sen jäsenet rinnakkaisiin kantoja ja hienovaraisesti vähemmän radikaali.

Pian Koestler itse hyötyi kommunisminvastaisen propagandakampanjoita Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 1948, ulkoministeriöstä salaa rahoitetaan ja jaetaan 50.000 kappaletta Darkness at Noon. Ironista kyllä, Ranskan kommunistipuolue piti osto- jokainen kopio välittömästi ilmestyi, mikä teki kirjasta julkaistiin uudelleen jatkuvasti ja selkeä ironia kylmän sodan, Koestler loputtomiin hyötyneet varoista kommunistipuolueen.

Keskeinen verkko osakkeita CIA, kongressi pala perustettiin vuonna 1950, Pariisissa ja johti CIA huomattava kielellinen ja henkisten kykyjen Kulttuurien Freedom. Huipussaan, kongressi tuli on toimistot 35 maassa, julkaissut yli 20 laadukkaita lehtiä, ja seminaarien, konserttien, kirjallisuuden palkintoja ja näyttelyissä. Tänä aikana ei ollut yksi organisaatio, paitsi Neuvostoliitossa, saatavuuteen tällaisten suuria resursseja tai vastaavalla vaikuttanut uraa monta crests kulttuuripersoonia. Se oli kongressin Cultural Freedom jotka vuonna 1963, käskystä CIA järjesti peitellyn kampanjan Pablo Neruda kun Ruotsin Akatemian arvostettu hänet Nobelin kirjallisuuspalkinnon, ja Neruda ei saanut palkinnon (vaikka hän lopulta myönnettiin 1971). Se oli kongressin Cultural Freedom joka vuonna 1954 järjesti kampanjan vastaan ​​italialainen kirjailija Alberto Moravian jälkeen julkisesti ehdotti, että sosialistinen realismi taiteen oli joitakin arvo.

Kuitenkin tärkeämpää kuin nämä pyrkimykset sensuuria olivat saavutuksia kongressissa levittää kulttuuria Yhdysvalloissa. Vaikka anti-amerikkalainen vasemmistolaiset näki Yhdysvalloissa kulttuurisena autiomaa, CIA, alla julkisivu kongressin Kulttuuri- vapaus- ja muut "vapaa" ja itsenäinen, tulvii Euroopassa kirjoja, laulajat, orkesterit ja taiteen järjestöissä yleensä alkaen Yhdysvalloissa; jopa voitu rahoittaa menestys-tuhlaavainen ja anarkistinen Abstrakti ekspressionismi Jackson Pollock kankaita ja School of New York- esityksiä gallerioissa maailman tapaan joukko sekoittimia kohtaamaan vanhan ja perinteisen tekniikan, täydellinen edistäminen kansakunta, joka sietää sananvapaus samalla tavalla, että Neuvostoliitto vihasi. Myös CIA maksettu tuotantokustannukset klassikoista George Orwellin Eläinten (Animal Farm) ja 1984 ja mainitun investointejaan tähän suuntaan lisäämällä agentit molemmissa hankkeissa. Läsnäolo CIA muotoisen ideologinen suunta elokuvien innoittamana molemmat teokset, niin että hänen kuolemansa jälkeen, George Orwell, suuri vihollinen propagandaa, altistettiin kiertäminen ja petoksista sitä.

Vuonna 1977 julkaistussa artikkelissa Rolling Stone, Carl Bernstein -the tutkiva toimittaja Bob Woodward rinnalla, julkistettu mikä oli Watergate kirjoitti vaikutuksesta CIA tiedotusvälineissä. 25 vuotta, se tuntuu todella konservatiivinen lausunnossaan, että yli 400 American toimittajaa salaa yhteistyötä CIA: n kanssa. Jotkut näistä suhteista nimettöminä, toiset olivat selvät; Hänellä oli yhteistyötä, majoitusta ja päällekkäisyyksiä. Journalistit tuotti erilaisia ​​laittoman palveluja, yksinkertaisista sijaintitiedot toimimaan yhdessä vakoojia kommunistisissa maissa. Toimittajat jakoivat panee CIA; julkaisijat jakoivat henkilöstöä. Jotkut näistä toimittajat olivat Pulitzer palkintojen, erottaa toimittajat, jotka kokivat "lähettiläinä ilman portfolio" maittensa. Useimmat olivat vähemmän tunnustettu: ulkomaisten kirjeenvaihtajien jotka ajattelivat niiden yhteydet mukaisen viraston ne toimimaan.

Aikana fifties ja kuusikymmentäluvun, monet toimittajat käytettiin välittäjinä löytää, maksaa ja siirtää ohjeita kristillisdemokraatit Italiassa ja sosiaalidemokraatit Saksa; molemmissa tapauksissa, kun virasto saa miljoonaa. Pysyivät alemmalla tasolla olevat henkilöt, kokopäiväinen CIA oli naamioitu toimittajat ulkomailla.

Monissa tapauksissa näiden toimittajien palveluksessa oli CIA suostumuksella hallintojen suuret uutistoimistot. Yhdysvaltain julkaisijat, kuten monet muut yritys- ja yhteisöasiakkaille johtajien aikaa, olivat enemmän kuin halukas myöntämään resursseja niiden yritysten sotaan "globaali kommunismia." Näin ollen esteen, joka erottaa elimet perinteisesti Yhdysvaltain lehdistön ja hallinnon tuli huomaamaton. Tutkija, joka vuonna 1976 johti kyselyn kongressin noin CIA: n toimet ilmaistaan ​​hämmästyneenä miten "uskomattoman laajaa kuin olivat suhteet" ja sanoi: "Tarpeetonta manipuloida Times, koska on jäseniä viraston yritysjohdolla. "

Maksettu agentteja, jotka työskentelivät Associated Press (Associated Press) ja United Press International (United Press International), välissä joukossa uutissähkeissänne laatima CIA. Yleinen painopiste propagandatoiminta olivat paina klubit, joka oli lähes kaikki ulkomaiset pääkaupungeissa. Joskus presidentit nämä seurat olivat CIA: n agentteja. Propaganda teki monia esiintymisiä ja syntynyt monissa paikoissa. Hän oli kotoisin harmitonta; esimerkiksi kirjeitä toimitukselle suurimmissa sanomalehdissä, joka ei lähettäjän tunnistamiseksi työntekijänä CIA, toimia huomattavasti vakavampia seurauksia, kuten raportteja Neuvostoliiton ydinkokeista, joita ei koskaan tehty.

Suhde CIA ja sen media oli rahaa, ja että varoja usein ostaa hieman kontrolloida, ja joskus jopa tuli ostaa täyden kontrollin. "Emme voineet kuluttaa kaiken", hän muistutti agentti "ei ollut rajoja, ja kukaan ei ollut antaa huomioon mitään." Jotta voidaan kattaa niiden käsittelyn, CIA keksivät tavan saada rahaa eri kanavien kautta päästä lopulliseen määränpäähänsä. CIA loi väärän säätiö, hieman enemmän kuin postilokeron, joka antaisi varoja laillinen perusta, ja jälkimmäinen olisi vastuussa jakelusta rahaa organisaatioille, että CIA suosisi.

Kymmeniä uutistoimistojen ja sanomalehtien vierailla kielillä vastannut tähän tilassa rahoituksesta ja toiminnasta. Rooman Daily American (American Journal of Rome), joita ohjataan CIA 1956-1964, siirtyi viraston estääkseen sen joutuminen Italian kommunistien ja kun vaara vältettiin, ne myydään uudelleen . Silti se annettiin useita vuosia eläkkeellä CIA, joka rehired. CIA oli sijoituksia Okinawa Morning Star, Manilla Times, The World Bangkokin ja Evening News, Tokyo. "Silloin meillä oli saatavilla ainakin yhden sanomalehden jokaisessa pääomaa", sanoi virkamies CIA. aineet olivat E South Pacific (Santiago) Chronicle Guyanan El Sol de Haiti, Japan Times, The Nation Rangoon, El Diario de Caracas, Bangkok Post, ja ennen Kuuban vallankumouksen, aikoina Havana. CIA rahoitti Foreign News Service (kansainvälinen uutiset), joka levisi artikkeleita joukko toimittajia Itä-Euroopasta maanpaossa. Oli vahva soluttautuminen Press Publishers Latinalaisessa Amerikassa. Se omisti CIA Continental Press Service (mannermainen lehdistö), joka perustuu Washington, johti CIA, ja oli joukossa sen tärkeimmistä tehtävistä on tarjota virallista ulkonäkö, ja tarjoavat painamalla valtakirjan operatiivisen he tarvitsivat pikaisesti virallinen kattavuus. Myös Vision, viikoittain uutislehti joka jaettiin kaikkialla Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Vuonna 1958, pian sen jälkeen, kun presidentti Nixon sai hylkäämistä väkeä Caracasissa, Jose Figueres (joka oli silloin juuri päättyneen valtuutuksen) hän kävi Washington selittää syitä tästä tapauksesta. "Etkö sylje kansainvälistä politiikkaa", sanoi virkamies White House ", joka on mitä he halusivat tehdä." Figueres vaati, että Latinalaisessa Amerikassa tukivat Yhdysvaltain kylmän sodan, mutta kyseenalaiseksi; "Jos puhuu Venäjän ihmisarvoa, joten miksi he epäröi puhua ihmisarvon Dominikaaniseen tasavaltaan? Figueres sanoi, että valtioiden olisi muuttamaan politiikkaansa Latinalaisen Amerikan ja voinut uhrata ihmisoikeuksia takia "investointeja".

Myöhemmin, vuonna itse, Figueres kehotti CIA etukäteen heidän agendaansa. CIA antoi hänelle varoja julkaista politiikkaa, Combat aikakauslehti, ja sponsori kokouksen perusta instituutin opin Education Costa Ricassa marraskuussa 1959. Instituutti perustettiin keskuksena koulutusta ja yhteistyötä politiikan puolueiden demokraattisen vasemmalle; lähinnä Costa Ricans, kuubalaiset (maanpaossa), dominikaanien (maanpaossa), guatemalalaisia, Hondurans, Nicaraguans (maanpaossa), Panamanians, perulaisten ja venezuelalaisten. CIA kätki suorituskyky useimmille osallistujille, paitsi Figueres. Sen varat (yli miljoona välillä 1961 ja 1963) meni ensin säätiöpohjaiseksi edessä, niin Kaplan Fund of New York (Kaplan Fund of New York), kun Institute for International Labor Research (ILLR) (Institute for Work International Research), myös New Yorkissa, ja lopulta San Jose.

Tietenkin, useimmat näistä salaisia ​​CIA toimintaa Latinalaisessa Amerikassa aikana kuusikymmentäluvun, tapahtui yhteydessä saavutuksia Kuuban vallankumouksen, ja tarkoituksena oli saada pallonpuoliskolla vastaan ​​Fidel Castro. "Ei enää Cubas" oli konkreettinen politiikka CIA, tämän tavoitteen, oli useita lehtiä laatu, joka oli liikkeellä jälkeen Tortilla Curtain, kannettavat (toim Julian Gorkin ja myöhemmin Saksan Areiniegas), ja sen seuraajan Maailman uusi (toim Uruguayn kirjailija Rodriguez Monegal, ja tarkoituksena on edistää teema "Fidelism ilman Fidel"). Lisäksi CIA loi myös jako New Yorkissa Foreign Publications Inc. (Foreign Publications sis.) Tukemaan erilaisia ​​anti-Castro julkaisuja, joista monet tulivat Miami. Tiedot virasto Yhdysvalloissa käytettiin myös luoda newyorkilainen edessä Foreign Publications Inc. jotta tukea useita anti-Castro julkaisut, monet heistä perustuu Miamissa.

Argentiinassa, esimerkiksi kun USIA avoimesti tuottanut elokuvia täyttää näitä sidosryhmiä eri elämänaloilla Yhdysvalloissa, salaiset CIA vääristelty raportit että kansainväliset tapahtumat olivat esillä paikallisissa teattereissa, yrittävät toiminta, mukaan CIA: n agentti, "määrätä amerikkalaisten pallonpuoliskon optiikka Castro. Argentiinalaiset eivät usko, että Castro olisi uhka, joten aloitimme elokuvia ja luoda että mielentila. "

Nämä kulttuuriset sotatoimet oli laadittu tukena sarjan saappaisiin CIA. Brittiläinen Guyana (joka julistautui itsenäiseksi vuonna 1966), CIA tukeutui kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen heikentää pro-kommunistinen pääministeri Cheddi Jagan. Kuusikymmentäluvun alkupuolella, Jagan oli osoittanut ystävällisyyttä kohti Castro ja päättänyt ohjata ammattiliitot osana pyrkimyksiä saavuttaa absoluuttinen valta. Vuonna 1963 tai 1964, American Federation of Labor (AFL) (American Federation of Labor) ja sen kansainväliset liittolaiset, Amerikan alueellinen työjärjestön (Orit) (Amerikan alueellinen järjestö työn organisointi) ja Kansainvälinen vapaiden ammattiyhdistykset (ICTFU) (vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto) kannatti yleislakko 80 päivää esti Jagan sai valvonta ammattiliittojen ja johti myöhemmin kaataa presidentti.

CIA liikennöi myös omia radioasemia. Kaikista menestynein oli Radio Free Europe (RFE), mutta olivat myös Radio Free Asian (Radio Free Asia), Radio Free Kuuba (Radio Free Kuuba) ja Radio Swan. Jälkimmäinen lähetetty pieni Karibian saari, ja oli erittäin vahva asema. Sen ohjelmat voitaisiin kuulla useimmissa läntisen pallonpuoliskon, ja sen toiminnasta vastaa varustamo pitkään ollut hallussaan mitään venettä. Asema piirittivät mahdollisia propagandistien valmis hyödyntämään sen voimakas ja selkeä viesti. Kun monta kuukautta hylkäämistä kuluttajat, CIA lopulta pakko alkaa hyväksyä joitakin yrityksiä säilyttämään mitä oli luopunut kattavuus Radio Swan.

Radio Free Asia lisäksi palkata joukko Aasian toimittajille, jotka oli valittu huolella (vaikka he eivät tiedä) CIA ja lähetetään yksi vuosi Harvard, oli lähes katastrofi. Vasta kun lähettimet Radio Free Asia alkoi kulua, CIA havaitsi, että Kiina oli lähes olematon yksityisiä radiovastaanottimet. Usein ne lähetetään Taiwan kuumailmapallojen kuljettaa pieniä radioita, mutta suunnitelma hylättiin, koska ilmapallot palasi Taiwan, koska tuulet Taiwanin salmen. Asema lopetti lähetykset vuonna 1955.

Radio Free Radio Free sitä ja tätä. Congress Kulttuurien Freedom. Crusade vapautta. Kansallinen komitea Free Europe. Free University of Europe. Puolivälissä sixties, käytetään vitsi, että jos jokin filantrooppinen tai kulttuuriyhdistys Yhdysvaltojen oli "vapaa" sanoja, "yksityinen" tai "riippumaton" niiden kirjallisuuden varmasti vastasi CIA.

Valvonnan taso että Yhdysvallat oli kulttuuriin muiden maiden, kuten sen liittolaiset, tuli manipuloida intellektuellien ja heidän teokset ikään kuin ne olisivat pelinappulat täydessä käynnissä master, ja on edelleen yksi hänen kaikkein provosoiva perinnöt. Jopa henkisen piireissä Euroopassa ja Amerikassa edelleen halukkuutta hyväksyä väitettä CIA että sen merkittäviä taloudellisia investointeja olivat epäitsekäs, ja että sen tarkoituksena oli laajentaa mahdollisuuksia demokraattiseen ja vapaa kulttuuri-ilmaisun. "Hän vain sanoa, mitä me auttoi muutenkin menossa sanoa," on eräänlainen avoin sekki, joka puolustaa virasto; jos älymystön hyötyneet varoista CIA tietämättään, niin niiden asenteet eivät saaneet mitään vaikutusta, joten sen itsenäisyys kuin kriittinen ajattelijat ei vakautettava tämä tosiasia.

Joko niin, jotka liittyvät kulttuuriin kylmän sodan asiakirjoja järjestelmällisesti kieltää tämän myyttinen epäitsekkyys; muistaa lause Mainituista sanoi jonka CIA joka haastatteli: "mitä virasto ehdotettu oli kouluttaa ihmisiä, oman päättelyn, olivat vakuuttuneita siitä, että kaikki, mikä teki hallitus Yhdysvalloissa oli oikea. " Meillä on ratkaiseva lause, "omasta perustelut." Mikään suorempi ja suuripiirteinen pakottaa aivot sukupolven rinnastamaan rauhaan Yhdysvaltojen kanssa ihanteellinen vapauden. "Se ei ollut ostaa tai horjuttaa kirjailijat ja intellektuellit, vaan luoda järjestelmä mielivaltaisen ja keinotekoisia arvoja, joita tutkijat ylennettiin; toimitukselle nimitetty; ja tutkijat, veroton ja julkaistaan; ei erikseen, jotka olivat toisinaan huomattavasti-vaan niiden kuuluminen. "

Toisin sanoen, yksilöiden ja laitosten tukemien CIA pitäisi toimia osana laajaa kampanjaa taivuttelua, of propagandasodassa jossa "Propaganda" tarkoitti "toimista tai järjestäytynyt levittää tietoja tai jonkin oppi erityisiä pyrkimyksiä uutisia, kiistanalainen tai erityisiä kannustimia, joiden tarkoituksena on vaikuttaa ajatuksia ja toimia tietyn ryhmän. " Keskeinen osa tätä politiikkaa oli "psykologista sodankäyntiä", määritellään "toteuttamista suunnitellusti jonka kansa, propaganda eikä sota toimintaa, joka edistää ajatuksia ja tietoja, joilla pyritään vaikuttamaan mielipiteitä, asenteita, tunteita ja käyttäytyminen ulkomaisten ryhmien, tavalla, joka suosi saavutukset ja kansalliset tavoitteet. " "Kaikkein tehokkain muoto propagandaa" oli sellainen, jossa "yksilön toimi suuntaan odotettua syistä hän uskoi olisi oma." Ei ole mitään järkeä keskustella näistä määritelmistä perustuvat hallituksen asiakirjoja ja antaa pääasialliset perustelut strategian kulttuurin kylmän sodan.

On selvää, että virasto peittäisivät sijoitukset, koska oletetaan toimivan avoimesti niiden tilat hylättäisiin. Millainen vapaus voidaan edistää tällaisten temppuja? "Ei salainen tulla toimeen vapaan ja demokraattisen hallituksen", hän sanoi, ennen kuolemaansa, Harry Truman, kenen puheenjohtajakaudella oli luotu CIA. Näitä ovat muun muassa Neuvostoliiton ole vapautta minkäänlaista jossa kirjailijat ja intellektuellit, jotka ei lähetetty työleireille, sidottiin etuja valtion. Tietenkin se oli oikeus vastustaa tällaisia ​​sortoa. Nyt miten? Se oli johdonmukainen hallituksen Yhdysvaltojen oma korkea ihanteiden vapauden, ilmaistun manifestin kongressin Kulttuurien Freedom?

Tämä manifesti, joka julkaistiin vuonna 1950, oli suunnattu "kaikkia niitä henkilöitä määritetty perimään nämä menetetyt vapaudet, sekä suojella ja laajentaa käytettävissä". "Pidämme että on ilmeistä, että henkinen vapaus on yksi luovuttamattomia oikeuksia ihmisen ... että vapaus merkitsee ensisijaisesti, oikeus ilmaista ja ylläpitää omia mielipiteitään, ja erityisesti nämä lausunnot poikkeavat hallitsijoita. Kun ihminen on viety oikeus sanoa "ei", sinun tulee orja. " Asiakirjassa kuvataan rauhaan ja vapauden "erottamaton" ja varoitti, että "se on vain mahdollista ylläpitää rauhaa, jos jokainen hallitus toimittaa sen säädösten toimialueelle ja tarkastelemalla näitä sääntöjä." Lisäksi se korosti, että edellytys vapauden oli "suvaitsevaisuus erilaisia ​​näkemyksiä. Periaate toleranssi ei välttämättä salli käytäntö intoleranssi. " Ei "rotu, kansa, luokka tai uskonto voi vaatia yksinoikeus edustaa ihanteellinen vapauden tai oikeutta rajoittavat muiden ryhmien tai uskontojen puolesta Jonkin suurella ihanteellinen tai mistä tahansa syystä."

Okei, mutta mikä oli paikka määrätty politiikkaa ja propagandaa yhteydessä tämän unen vapauden? On, että propaganda ei ole salaperäisyydellä pimeissä paikoissa luojia, tai tiedemiehet, valtion palveluksessa tai jotka hallita sitä? Myös mitkä asiat Intelligence Agency Yhdysvaltojen oletettu häiriöitä prosesseissa kulttuuri-ilmaisun olivat? Ei jotka viittaavat läsnäolo CIA turvallisuusvaatimukset Yhdysvalloissa ne olivat nyt myös maailman käsitteellisesti oleellisesti tehty omaksi kuvakseen?

Voimme havaita kaikuja "American Century" in avajaispuheen George W. Bush, kun hän lupasi, että uuden aikakauden olisi "vuosisadan Amerikassa." Se oli sillä perusteella, että se oli kohtalo Yhdysvaltojen vastuussa luvulla tärkein myytti kylmän sodan rakennettiin. Tämä oli ja on edelleen väärä perusta. "Kylmä sota on taistelu valheen välillä todellisia etuja", kirjoitti taidekriitikko Harold Rosenberg vuonna 1962. "Vitsi Kylmän sodan on, että jokainen vastustaja on tietoinen siitä, että muut ideat olisi vastustamaton jos olisit tosiasiallisesti käytännössä ... West haluaa vapautta tasolle, että vapaus on yhteensopiva yksityistä omaisuutta ja voittoja; neuvostoliittolaiset haluavat vapautta tasolla, jos tämä on sopusoinnussa diktatuurin kommunistisen byrokratia ... (Itse) kierrosta vuosisadan tavoite vapauden ja sosialismin ... on tärkeää realistisen politiikan, politiikkaa, joka on vapaa kerran ja ikuisesti petos vapaus vastakkain sosialismiin. "

Vuonna 1993 George Kennan, yksi arkkitehdit politiikan kylmän sodan, teki ylimääräinen lausuman: "Minun täytyy selventää," hän sanoi, "Olen täysin ja täysin eri mieltä tahansa messiaaniseen käsite roolista Yhdysvalloissa maailmaa, mikä tarkoittaa vastoin meidän kuva oppaan ja redeemers muilla ihmisillä, eri mieltä illuusion, että meillä on ainutlaatuinen ja ylivoimainen hyve, diskurssi Manifest Destiny tai "American Century".

Toisin sanoen, sinun täytyy ymmärtää, että monimutkainen vyyhti kansainvälisiä kysymyksiä ei voida pelkistää iskulauseita tai opillinen tarpeisiin ja mekanismit henkisen, kulttuurisen ja poliittisen vapauden ovat monimutkaisempia kuin vihjataan liberalismin kehuu Yhdysvalloissa. Todellinen vapaus intellektuellien ja taiteilijoiden täytyy olla, että ne motivoivat omaa periaatteiden sijaan sanelee hallitukset tai strategit, ja sen sijaan on pakko ottaa kantaa, pitäisi voida vapaasti potkia esteitä pystytettiin noin ideoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti