sunnuntai 1. tammikuuta 2017

Ohittamiseen Bosporin

03:00 sitten (01.1.2017)  6
Lähde: Aseet Courier  @  Alex Chichkin
vuodesta 1890, meidän suhteita Iraniin oli määrittää pitkälti luonnoksessa laivaväylän Kaspianmeren - Persianlahdelle. Suunnitellut Venäjän insinöörien 1889-1892-m, se tarjoaa lyhin pääsyä Venäjän Intian valtameren altaan, Turkin salmien Bosporin ja Dardanellien osoittautui tarpeettomaksi tätä tarkoitusta varten.
Ulkonäkö se myötävaikuttanut kollektiivinen epäonnistuminen Britanniassa, Ranskassa, Itävalta-Unkari ja Saksan tukea Venäjän ehdotuksia vuonna 1878 suhteessa Bosporin ja Dardanellien valvoa näitä salmien Petersburg ja sijoittamalla ne rannikolla sen sotilastukikohtien.
Se, että yli puolet Venäjän ulkomaankaupasta tehtiin tällä tavalla. Se on hänelle hyökkääjät tukemana Turkki, toistuvasti tunkeutunut Mustallemerelle ja näin ollen rannoille valtakunnan.
Vaan säilyttää Venäjän riippuvuus tällä reitillä on ollut ja on edelleen yksi lännen strategisia tavoitteita alueella. Ei mitään vuonna 1997, Yhdysvaltain anti-Iranin pakotteita on ulotettu hankkeen kanava Kaspian - Persianlahdella. Tarkemmin, rahoitusta ja muita taloudellisia seuraamuksia olivat altistuneet yritysten ja valtioiden avustamista Iran toteuttamisessa tämän suunnitelman. Vaikka Yhdysvaltain pakotteet Irania tarkistetaan, on epäselvää, onko vai ei nosta kielto osallistuvan tiettyyn projektiin.
Yhteinen Venäjän-Iranin provision rakentamisen kanavan, syntyy myöhään XIX vuosisadalla, aloitti työnsä vuonna 1904. Mutta osapuolet eivät päässeet asemasta hankkeen ja eniten valtimoon. Petersburg vaati ekstraterritoriaalisuuden periaatetta, analogisesti Suezin ja Panaman kanavaan, omisti tuolloin vastaavasti Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Teheran tarjotaan kanavan tilan osakehuoneisto (yhteishallinto pariteetti) ei sopinut Petersburg, koska ei ollut luottamusta ainutlaatuinen pro-venäläinen suuntautuminen Iran. Ekstraterritoriaalisuuden saa antaa sotilaallista ja poliittista turvallisuutta välillä.
Vuonna 1908 neuvottelut keskeytettiin, auttoi kasvava paine Teheranin Istanbulista ja Lontoossa uuden kanavan tilan ja ajoituksen sen rakentamiseen.
Ensimmäinen maailmansota, tietenkään, ei saa jatkaa Venäjän ja Iranin neuvottelut hankkeen ja myöhemmin välisten suhteiden normalisointia Turkin ja Neuvosto-Venäjä on vähentänyt sen merkitystä. VSFNT ja Neuvostoliiton ovat, kuten tiedätte, sotilas-teknistä ja taloudellista apua Turkille aikana yhteenottoon entente ja Kreikassa (1919-1923). Vastineeksi Ankara syyskuussa 1924 ensimmäinen taata, että Bosporin ja Dardanellien ei koskaan käytetä vahingoksi etuja Neuvostoliiton.
Kun kuolema Kemal Atatürk vuonna marraskuu 1938 Neuvostoliiton vastaisen täsmällisemmin, yleiseurooppalainen turkkilainen suuntauksia Ankaran politiikka on lisääntynyt dramaattisesti. Paras todiste tästä - omalta kannalta "Fuel", yhteinen hanke Britannian ja Ranskan vastaan ​​Neuvostoliiton aggressio, suunniteltu puolivälissä maaliskuu 1940. Suunnitelma vaati muun muassa, maahanpääsyä Britannian ja Ranskan sotalaivat Mustallamerellä.
Mutta koska myöhään 30: n alkoi heiketä, ja Neuvostoliiton ja Iranin suhteet, mikä johtui aktiivisesti vaikuttaa Britannian, Saksan ja Turkin ulkopolitiikan Teheranin. Siellä vain valmistautuu lopettaa Neuvostoliiton-Iranin sopimus 1921 "Ystävyys ja rajan", joka (6 artikla) ​​Neuvostoliitossa sattuessa uhkaavan turvallisuuttaan on oikeus tulla maahan joukkonsa.

Teheran-43. tuntematon juoni

Koska huhtikuun puolivälissä 1941 Turkki, erilaisilla verukkeilla haittasi läpi salmen Neuvostoliiton sotilaallisten alusten ja muun lastin Jugoslaviaan kohdistuu natsien aggressiota. Tunnetut ja natsismia politiikka Turkin aikana Suuren isänmaallisen sodan (ainakin vuoteen 1944 saakka mukaan lukien). Kaikki nämä tekijät johtivat Neuvostoliiton palata ajatukseen kanavan Kaspianmeren - Persianlahdelle. Projektin viimeisteltiin syksyllä 1942 - kun yhteinen kirjaus Neuvostoliiton ja Britannian joukot Iranissa elo-syyskuussa 1941 tulevan valtaan Teheranissa antifasistisesta voimien johtama shahin-Shah Mohammad Reza Pahlavin.
Häiritseviä tapahtumia Neuvostoliiton-Saksan edessä, uhka hyökkäys Neuvostoliittoon, Turkki ja lähestymistavan Saksan ja Italian joukot Suezin kanavan vuonna 1942, ei voinut osaltaan työn tehostumisen perustamista kanavan Kaspian - Persianlahdella. Molemmat osapuolet kuvataan hankkeen molempia osapuolia hyödyttävän ja siksi lupaava. Kysymys otettiin esille keskusteluissa IV Stalin MR Pahlavi, 30. marraskuuta 1943 Teheranissa.
Jyrkkä heikkeneminen Neuvostoliiton Turkin suhteet vuosina 1945-1953, toisaalta, se myötävaikuttanut elvytys Kaspianmeren - Persianlahdelle. Mutta toisella - pyrkimyksiä Neuvostoliiton samana aikana, "liittää" Iranin Azerbaidžan Azerbaidžan SSR lisäsi vaikutus Teheranin Washington ja Lontoossa. Koska hanke unohdettu useita vuosia. Varsinkin keväällä 1953 Neuvostoliiton otti kurssin normalisointia suhteet Turkkiin, ikäänkuin, toisin kuin monimutkainen suhde Iraniin.

maanmuokkauksen

Koska toinen puoli 50. Iranin johto on päättänyt palauttaa politiikka, mitä kutsutaan pariteetti yhteistyötä lännen ja Neuvostoliiton. Kesäkuussa ja heinäkuu 1956 virallisen vierailun valtiollisten johtaman valtuuskunnan Shahinshah Neuvostoliitossa, ennennäkemätön historiassa kahdenvälisiä suhteita. joukon taloudellisia sopimuksia on tehty, älä koske kuitenkaan kanava. Kuitenkin neuvottelut kuluessa kokouksen jälkeen Neuvostoliiton NA predsovmina Bulganin by Shahinshah huomattava (mukaan minuuttia), että osapuolet pitävät erittäin tärkeänä tutkimuksen hankkeen rakentamisen laivaväylän Kaspianmeren - Persianlahdelle. Mutta lopullisessa kommunikean tontille ei sisälly. Todennäköisesti aloitteesta Iranin valtuuskunnan, jottei ärsyttää amerikkalaiset yrittivät taivutella Teheran hankkeesta.
Kuitenkin Neuvostoliiton Iranin komission laatimista varten kysymykseen, koska se koskee kertoi silloinen johtaja korkeimman neuvoston Neuvostoliiton perustettiin vuonna 1962 LI Brezhnev hänen vieraillessaan Teheranissa marraskuu 1963. Tuolloin osapuolet ovat luoneet oikeudelliset puitteet hankkeen toteuttamiseen allekirjoittamalla sopimuksella "On yhteisen käytön vesivarojen rajajoissa" ja "On kehittäminen kauttakulun Iranin tavaroiden alueen kautta Neuvostoliiton, Neuvostoliiton - Iranin läpi."
Ja kesäkuussa 1965, kun paikka on yhtä kunnianhimoinen kuin vuonna 1956, Shahinshah vierailu Neuvostoliittoon, osapuolet sopivat nopeuttaa tehohoidossa projektin, mutta jälleen ilman mainintaa lopputiedotteen. Alustava versio kanavan keskusteltiin vierailun aikana pääministeri Neuvostoliiton Neuvostoliiton AN Kosygin Teheranissa alussa huhtikuu 1968. Hanke periaatteessa hyväksynyt molemmat osapuolet. Mutta perimätiedon mukaan ilman mainita tiedotteessa ...
Näissä samassa vuosina usein US-iranilaisen huippukokousta, jonka aikana Yhdysvalloissa suoraan tai välillisesti todetaan ristiriita projektin pitkän aikavälin etuja Yhdysvaltojen ja sen Nato-liittolaisten. Tätä kantaa tuki Saudi-Arabia. Ja Irakissa, toisaalta, tukenut hanketta (joka tarjoaa lyhimmän reitin maan ja Neuvostoliiton), joka osaltaan normalisointi suhteet Moskovaan, Bagdadissa, vuonna 1974-1975 huipentui kahdenväliseen sopimukseen "On ystävyyttä ja hyvää naapuruutta."
On huomionarvoista, että syksyllä 1975 Yhdysvalloissa kehitettiin suunnitelmat kaatamisen shaahin hallintoa ja provosoida Iranin ja Neuvostoliiton ja Iranin-Irakin vastakkainasettelua. Kuitenkin Washington on pitänyt "etiketti" asiassa kanavan: Yhdysvaltojen kantaa tässä projektissa, myös ei sisälly lopputiedotteen kahdenvälistä ...
Teheran ei uskaltanut jättää USA: n kannan. Loppujen lopuksi jopa 70 prosenttia vuosikerran Iranin öljyn viennistä suuntautui ulkomaille, ja osuus Yhdysvaltojen ulkomaisia ​​investointeja Iranissa yli 40 prosenttia. Lisäksi toimitukset Yhdysvalloissa vähintään 60 prosenttia tarpeista kuulu Iranin asevoimien aseita ja ammuksia. Ja yleensä osuus Nato-maiden tarjota Iranin armeija on saavuttanut 85 prosenttia.
Samalla Turkki on jälkipuoliskolla 60s tuli ajoittain vähentää tariffeja kauttakulun Neuvostoliiton ulkomaankaupan lastin läpi Bosporin ja Dardanellien. Tämä seikka oli tärkeä Neuvostoliiton, koska ensinnäkin 60-vähintään 50 prosenttia vuotuisesta määrästä vienti Neuvostoliiton öljy kuljetettiin tätä kautta. Ja toiseksi, kanava hankkeen toteuttamiseen vaati valtavia taloudellisia ja teknisiä resursseja, joiden jakamista on ongelmallista Neuvostoliiton monien kotimaisten ja ulkomaisten taloudellisista syistä.
Kaikki tämä vaikutti siihen, että osapuolet eivät pettivät jarrut strateginen hanke, mutta päätti olla nopeuttaa sen täytäntöönpanoa. Neuvotteluissa Shahinshah Moskovassa lokakuussa 1972 Kosygin Teheranissa maaliskuu 1973, sitten taas ulkopuolella kommunikea kirjattu molemminpuolista hyötyä kanava, jossa suositellaan selventää useita teknisiä parametreja. Mutta oikeudellisten ja teknologiset puitteet tulevaisuutta rakentaminen on edelleen kasvussa: aikana näiden vierailujen lisäksi tarkoitetut sopimukset vuonna 1963 "ohjelma taloudellisen ja tieteellistä-tekninen yhteistyö" allekirjoitettiin 15 vuotta ja muistion "On vastavuoroinen kannustaminen pääomasijoituksia."
Yhteensä 60-70 vuotta Iranissa avulla Neuvostoliiton rakennettiin yli 60 teollisuus-, energia- ja kuljetusvälineitä, kuten yksi suurimmista alueella Isfahan terästehtaassa ja vieressä Azerbaidžan SSR lähes 500 kilometriä moottoritietä Transiranskogo putki.
Washington, Lontoo ja Ankara on vaatinut, että tärkeimmät vientimarkkinat virtaus Iranin maakaasun pumpataan Turkin kautta, mutta Moskovassa ja Teheranissa vuosina 1972-1973 ovat sopineet kauttakulun Iranin kaasun muihin Euroopan maihin 20 vuotta Neuvostoliiton. Nämä toimitukset olivat aluksi vuoden 1976, mutta huononeminen sisäpoliittinen tilanne ja seuraavat tunnetut tapahtumat Iranissa ovat johtaneet "suojelun" projektin.
Lyhyesti, Caspian valtatie - Persianlahti, se on erittäin hyödyllistä Iranille ja Neuvostoliiton, se tuli vastaan ​​yhä aktiivisemmin vastustavansa Yhdysvaltojen ja Naton. Vaikka päätellen mainitut sopimukset ja suuntauksia kahdenvälisissä suhteissa, vähitellen valmistellaan sääntelyn, taloudellisia ja teknologisia maaperään.

aika rakentaa

Nykyisin hankkeen luetteloon prioriteetti Teheranin, ja toisin kuin ajan Shah maassa ei piilottaa kanavan parametri tai neuvotteluja muiden maiden rakenteeseen. Kuten Iranin asiantuntijoiden ja mediakanava Kaspian - Persianlahden suoraan tuo Intian valtameren, paitsi Venäjällä, mutta myös useimmat muut maat entisen Neuvostoliiton ja Euroopassa. Mahdollisille käyttäjille tämä tie yli puolet pituudesta perinteisen vesireitti Turkin kautta. Siksi, että hankkeen viimeistelyssä ei koske ainoastaan ​​Irania, vaan myös ulkomaiset asiantuntijat. Anna kanavan operaation suunniteltu 2020-luvulla.
Samanlaisia ​​arvioinnit ilmaistaan ​​venäläiset asiantuntijat. Puhuminen lyhyesti, ajoväylän Kaspianmeren - Persianlahti, kulkee kokonaan läpi Iranin alueelta, pystyy tarjoamaan lyhyimmän pääsyn Intian valtameren altaan Pohjois-Atlantin, Itämeren, Mustanmeren ja Asovanmeri, Tonavan ja Volga-Kaspianmeren. Tämä reitti edellyttää maa ei vain kuljetusväylän, mutta myös tarjoamaan suolatonta vettä Keski kuivilla alueilla. Kuitenkin kaikki tämä, vaikka lupaavia, mutta silti on vain mahdollisuus.
Jopa 1996-1997, johdolla ministeriön Tiet ja kuljetus Iranista, lähettämällä valtuuskuntia Venäjän raportoinut pyrkimys houkutella investointeja ja teknologian rakentamiseen transiranskogo vesiteitse. Puolueemme periaatteessa hyväksynyt nämä ehdotukset, jotka puolustavat niiden kattava työ, erityisesti alalla ekologian - ottaen huomioon ainutlaatuisuus Kaspianmeren biologisen media. Samalla päätettiin tutkia kokemusta Iranin asiantuntijoiden Venäjän vesirakentaminen. Ohjattu Teheran valtuuskunta Iran alkoi käydä White-Itämeren, Volga-Baltic, Volga-Don kanava. Vuonna 1998 se perustettiin yhteinen asiantuntijaryhmä tutkimaan transiranskogo vesihanke, ja seuraavana vuonna hallitus islamilaisen tasavallan virallisesti hyväksytty tarkistetun toteutettavuustutkimus.
Kokonaispituus vesiväylän on noin 700 kilometriä, kuten väylät jokien luoteeseen (Kaspianmeren), ja Lounais-Iranissa, mukaan lukien rajan Irakiin, kansainvälinen kanava Shatt al-Arab, noin 450 kilometriä. Tarvittava investointi rakentamiseen kaikkien valtimoiden arvioitiin Iranin puolella vuosina 2012-2013, ainakin 10 miljardia, mukaan lukien yhdistävä transiranskomu alue (luoteispuolella - etelä-länsi) - ja 5,5-6000000000 dollaria. Kokonaistuotto hankkeen tulevat mukaan paikallisten arvioiden viides vuosi alkaen käyttöönotto. Saman laskelmien kanava tarjoaa Venäjän ja Iranin transit tulot - vastaavasti 1,2-1,4 ja +1,4-1700000000 dollaria, koska kolmas ja neljäs toimintavuosi.
Kokouksissa 2000-luvun alussa, Venäjän ja Iranin komission kauppaa ja tieteellinen-teknistä yhteistyötä edustajat Teheranissa tarjosi maan useita maksuvaihtoehtoja teknologista apua kanavan rakentaminen ja rakentamisen Venäjällä rahtia ( "river-meri") ja apu- alukset, vaati vesistöön.
Huomionarvoista tässä yhteydessä hiljattain julkaistun asiantuntijaryhmän "Dagestanissa totuus" (Makhachkala): "... läsnäolo kasveissa tasavallassa omistettu laivanrakennukseen, on vahva peruste laitoksen Dagestanin suuria teollisuusklusteriksi tuotantoon aluksia, mukaan lukien Persian Corridor" . Mutta hanke on muodostumista klusterin perustuu Mahatškala laivankorjauksen tehdas, työmaa ja on pysynyt paperille. Mukaan pääinsinööri yritys Mihail Halimbekova, piirustukset, teknologia, laskelmia rakentamisen moderni korkean teknologian tuotanto tuotettiin tunnettu laivanrakennusyritys Saksassa, mutta asian kanssa paikasta ja ei liikkunut.
Lisäksi todettiin, että mielestä "monet tutkijat, kuten professori Shihsaidov Abdullayev pohjalta kansallisen teollisen yhteistyön todella järjestää kilpailuun tuotanto alukset" river-meri ". Lisäksi käyttö D-tunnetun venäläisen suunnittelija Hamid Khalidova rakentaa aluksia sekoittaa navigointi Uuden sukupolven - "trimaraani" - vain täyttää vaatimukset ja edellytykset lastin kauttakulkua tällaisia ​​kanavia kuin transiransky ". Varsinkin kun on ollut kasvavaa kysyntää tällaiselle Maailman laivoista.
On kohtuullista olettaa, että nykyiset geopoliittiset tekijät, kuten Turkki on vakavasti heikkenemiseen suhteet Venäjään, edistää perusteellisempi tutkimus meidän vaihtoehtoja helpottamaan tämän tärkeän vesiväylän.
Alex Chichkin,
Ehdokas taloustieteet
Julkaistu kysymys № 3-4 (618-619) ja 03 helmikuu 2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti