perjantai 27. tammikuuta 2017

"Tavallinen fasismi" eilen ja tänään - matelijan murskattu, mutta elossa [18+]

2 päivää sitten (25/01/2017)  23
Lähde: Regnum raportoi IA
Vuonna 1966 Neuvostoliiton ensimmäisen kerran vuonna elokuvateattereissa osoitti kuvan "Tavallinen fasismi" - dokumenttielokuva Mikhail Romm, jossa kirjoittaja analysoi ilmiö fasismin, sen alkuperä ja vaikutus tuleviin sukupolviin. Neuvostoliitossa elokuva Romm katsellut yli 20 miljoonaa katsojaa. Maalaus esitettiin yhdessätoista maassa ympäri maailmaa, ja yksi ensimmäisistä maista luettelossa oli Saksa.
Työ "Tavallinen fasismi" päätavoitteena ohjaaja laittaa mahdollisuus pohtia ilmiötä fasismin ja ymmärtää mitä tapahtui. Muistelmista johtajan, joka julkaistiin vuonna 1981 hänen "Valitut teokset":
"Ensinnäkin, oli yleinen ajatus; tehdä kuva tulevaisuutta, ja psykologiset, alistaa kaikki yksityissektoriratkaisujen yksittäinen ongelma, joka voidaan määritellä; analyysi fasismista. Se on analyysi ja esittely tosiasiat eivät ole, ajattelu, ja ei kommentoida. "
Romm itse selitti, että hänen työnsä elokuva on synnyttänyt paitsi tarjota "Mosfilm", koska todellinen tarina, joka hänelle tapahtui suunnilleen samaan aikaan. Eräänä päivänä johtaja piti puhua fasismin seurassa nuorten, ja hän näki, että nuoret, joka syntyi juuri ennen sotaa, ei ole aavistustakaan, mitä fasismi on:
"Sota heille - kaukaisen lapsuuden muisto, menneisyyden isiensä, sota meni jonnekin hyvin kaukana. Ne tietysti kuullut ja lukenut fasismia, mutta ei loppuun asti koko uskon, mitä he olivat kuulleet ja lukea. Ja he yllättynyt minun jännitystä, intohimoa, jonka kanssa puhuin fasismia. He eivät kiinnitä paljon huomiota fasismin, tai pikemminkin, he ajattelivat hän oli kuollut, ja jotkut jopa olivat taipuvaisia ​​uskomaan, että paljon hype "puhuessaan fasismi.
Työ elokuva alkoi vuonna 1963, jonka tarkoituksena on kerätä materiaaleja ja vanhoja saksalainen kronikoita, joka, kuten kävi ilmi, osoittautui liian vähän kääntyä raskaaksi komentosarjan kokonaiskuvan. Tämän seurauksena ajan mittaan, että ihme oli Gosfilmofond kaupoissa että Romm myöhemmin nimeltään "paras maailman kulttuuri- filmohranilischem, omistettu syy henkilöstö", mutta jotain ei ole toteutunut.
Vuodesta käsikirjoitus poisti kaikki alun perin tukemaan Saksan elokuvia. Koska se selitti ohjaaja, elokuvan oli huono lisäksi dokumentti kronikka, koska hänen pohjalla näytti liian väärennös eikä sovi vakavaan keskusteluun fasismia.
Poissa oli ajatus myös käyttöön Hitler tuli valtaan ja historiaan psykologinen muotokuva Fuhrer, joka elokuvantekijät leikillään nimitystä "sankarimme". Syynä on sama - liittyvän kuvia "sankari" ei, se ei ottanut pois. Poistui filmistä ja paketoitu osa jokapäiväistä elämää Kolmannen valtakunnan - ihmisten ja heidän jokapäiväiseen elämään pysyi kulissien takana.
Kuitenkin työ elokuva jatkui. Siellä oli paljon liikematkat - maassa, kun takavarikoinut Hitler keskitysleirille. Yksi tärkeimmistä miehistöä oli matka Auschwitziin, jossa jo lopussa loman harvinainen kuva-arkisto todettiin.
"Katso tuhansia kuvia olleet enää mahdollisia: me vain jäi tunti ennen lähtöä ... Kuvat olivat peresnyaty ja siirrettiin filmille. Päätin ottaa ne hitaasti saapuvien silmiä: niin näin ensimmäistä kertaa niitä silmiä, kun hän tuli lähelle nähdä numeron. Kymmeniä, satoja elokuvantekijät eri maista olivat Auschwitzissa ja kuvattiin täällä. Mutta yksikään niistä ei huomannut niitä silmiä. Ja näin heidät vasta viimeisenä päivänä onnettomuudesta. Auschwitz silmät olivat ehkä vahvin episodi elokuva. Ne tulivat luku "Tavallinen fasismi", niistä on tullut lopullinen ja kuva "- sanoo Mikhail Romm.
Lähes kahden vuoden etsinnän ja materiaalien valintaan, päätettiin jatkaa asennusta, joka peitti heidän vaikeutensa.
"Nyt on alku todellisen tuska, - sanoo asennus johtaja - keräsin jaksot ja avannut ne takaisin palasiksi, siirrettävissä heille kymmeniä kertoja, ja muut päämiehet kävelemällä kuva - lopulta alussa, ensimmäinen sarja, sitten toinen. Materiaali, joka kerääntyy tiukassa ryhmässä, sitten hajottaa hyvin eri osissa. Pääasia on, en silti voi täysin selittää, mitä etsin mitä saavuttaa. "
Tässä vaiheessa päätettiin useita tärkeitä päätöksiä, kuten esimerkiksi hylkäämisen historiallisen ja Aikasarjavalokuva elokuvan useammin kuin kerran on perusteellisesti uudistettu käsikirjoituksen.
Huipentuma työ oli äänikuvan. Ensimmäinen Romm hankki puhuja, mutta hänen toverinsa, kuulo suorituskyky versiokommentti kirjoittanut johtaja, neuvoi kaikki kerronta tehdä omia. Seurauksena luonteesta puhutun selostus on tullut yksi tärkeimmistä tuntomerkeistä kuvan.
Ohjaaja totesi, että kalvo on tehty pääasiassa Neuvostoliiton yleisölle. Mutta erittäin tärkeä kysymys jäi, miten ottaa kuvan saksalaisen yleisön. Heti kun "Tavallinen fasismi" valmistui, Mikhail Romm esitteli hänet Leipzigin dokumenttielokuvafestivaali. Valtuuskunta festivaalin Länsi-Saksasta oli 150 henkilöä.
Valitse "Valitut teokset" Mikhail Romm:
"Kahden tunnin kuva, joka kertoo aikakauden natsismin Saksassa, esiteltiin ensimmäisen kerran Saksan yleisölle. Tietenkin, olen hyvin huolissani ... I nopeasti saatetaan puoli sänky, ja odotti, että aina, kun lopullinen kirjoitus alkaa, ihmiset alkavat nousta, mennä ulos ja suosiota. Mutta halli oli täysin hiljaa ... Tuhannet ihmiset istuivat maahan ... ja hiljaisuus ... Olin sängyssä ja yrittänyt ymmärtää, mitä oli tapahtumassa. Ja mitä tapahtuu, on, mitä halusin saavuttaa - ihmiset ajattelivat. He luulivat hetken kun valot tuli. Mutta elokuvan ohjaaja näyttää niin minuutti vuodessa. Sitten hän kuuli ensimmäisen arka suosionosoitukset, sitten joku huomasi minut. Yleisö nousi ja tein raikuvat suosionosoitukset.
On vaikea välittää, että on hengissä Neuvostoliiton johtaja - maan edustajana, joka on niin vaikuttaa fasismia, kun hän suosiotaan tuhansia katsojia-saksalaiset. En ole laulaja, ei näyttelijä, ja jopa teatteriohjaaja, en voi lähteä. Ovation oli niin pitkä, että olen vihdoin huomannut, että seisoin asento Intian jooga kädet ristissä suoraan kasvoihin ja ei tiedä mitä tehdä tällaisissa tapauksissa. Seuraavana päivänä olin jo tehnyt tarjouksen elokuvan vuokra Saksassa, tarjoaa päässä kinofirmu ja televisioyhtiöiden. Sikäli kuin DDR, se on hankkinut kuvan ennen festivaalia. Siten puolikkaat Saksa sopinut minulle, sopinut käsite kuvaa. "
Sitten, festivaali dokumenttielokuvan Leipzig "Tavallinen fasismi" sai "Golden Dove" ja elokuva kriitikot palkinnon. All-Union elokuvajuhlilla 1966 Kiovassa, elokuva voitti juryn erikoispalkinnon johtajalle kohdassa uutisfilmit ja dokumentteja.
Maalaus osoitettiin yhdessätoista maassa ympäri maailmaa ja sai resonanssipiirejä palautetta ja arviointia. Erityisen kiinnostavia ovat näkymät Länsi lehdistössä.
"Tuntuu siltä Romm toistaa katsojat viimeisen puhelun Fucik:" Ihmiset, valvokaa "Ja tässä elokuva ylittää sen otsikko ja saa meidät ajattelemaan ei vain virheitä Saksan kansan, mutta ennen kaikkea se, että jokapäiväisessä elämässä nöyryyttää ja vähenee ihmisarvoa, kulttuurin ja vapauden - kaikenlaisia ​​huijauksia ja myyttejä, eli piilossa siemenet että kun hedelmälliseen maaperään voi tuottaa toinen paha, josta ihmiskunta on selvitetty erittäin korkea hinta, "- kirjoittaa italialainen toimittaja Pancaldi Augusto 1965.
"Venäjän dokumentti kansallissosialismin! Kuka se ei usko, että sen pitäisi olla enemmän kuin yksi anti-saksalainen selvitys? Kuitenkin elokuva Mihail Romm yllättävän suuressa määrin tavoitteen. Elokuva, joka suosittelemme katsomaan ... "- sanoi vuonna 1966, itävaltalainen toimittaja Noyes Esterrayh.
Lausunto "Financial Times" 1967 "Romm heikkous, että se antaa liian epämääräinen arvio sen materiaalien ja liian epätarkka ja tarkoitushakuinen tulkinta historiaa. Hänen omistettu sosialismin usko oikeita massojen vaatii häntä ottamaan hämmästyttävän väärässä näkemykset liittymässä Hitlerin valtaannousun. "
"Tavallinen fasismi" on vielä tänään yksi alkuperäisiä töitä kirjailija elokuva, joissa kokemus taiteellisen ja dokumenttielokuvia. "Ja Otin tämän kuvan tehdä, koska se ei ole tarina, se elää tänään" , - sanoi Mikhail Romm jälkeen kuvalähtöön valkokankaalle. Tänään, elokuva on jo 50 vuotta vanha, ja ohjaaja sanat ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti